Start ID-plicht voor alcoholkopers

DEN HAAG – Klanten die er jonger uitzien dan 20 jaar moeten vanaf maandag een legitimatiebewijs laten zien, als ze in een supermarkt alcohol of tabak wil kopen. Verschillende Tweede Kamerleden nemen die dag in een supermarkt plaats achter de kassa, om zelf te ervaren hoe het is om te controleren.

Lea Bouwmeester van de PvdA, Tofik Dibi van Groen Links, Manja Smits van de SP en Halbe Zijlstra van de VVD ervaren zo in de praktijk waar zij in de Kamer over praten als woordvoerders over alcohol. De Kamerleden zitten maandag achter de kassa in de Plus aan  de Prinses Irenelaan te Rijswijk. Wanneer een jongere onder de 20 zijn of haar legitimatie niet kan laten zien, mag de alcohol of tabak niet meegegeven worden.

Training

De strengere leeftijdsgrens moet kassamedewerkers meer houvast geven. Alle vijftigduizend kassamedewerkers van supermarkten hebben hiervoor een training gevolgd. De supermarkten gaan volgens het CBL ook mystery shoppers inzetten om hun eigen personeel te controleren.

Wetsvoorstel

Na het bekendworden van deze maatregel kondigden de ministers van Binnenlandse Zaken, Volksgezondheid en voor Jeugd en Gezin een wetsvoorstel aan. Die moet het mogelijk maken om de alcohol tijdelijk uit de schappen te halen bij supermarkten die meer dan drie keer in een jaar worden betrapt op het verkopen van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar. CBL-voorzitter Klaas van den Doel roept de politiek op van de maatregel af te zien, omdat supermarkten met de nieuwe legitimatie-eis de leeftijdsgrens het strengst zouden controleren. ‘Pak als wetgever de echte misstanden aan’, aldus Van den Doel. ‘Er zijn in ons land intussen meer illegale zuipketen dan supermarkten.’

Campagne

Om de maatregel bekendheid te geven ontwikkelde het CBL een landelijke campagne. Deze bestaat uit een televisiecommercial, een online campagne gericht op jongeren, winkelmaterialen en de website noggeen20.nl. Alle supermarkten zijn voorzien van kassastickers, schapkaartjes, beurtbalkjes en flyers om de klant te informeren. De campagne is in samenwerking met het ministerie van VWS en het Trimbos Instituut ontwikkeld.