Prijsslag doet merken Friesland Foods pijn

MEPPEL - Zuivelbedrijf Friesland Foods vond 2004 een lastig jaar. Naast de prijzenslag in Europese supermarkten speelden ook valuta-effecten het bedrijf parten. De omzet van de onderneming over 2004 zakte hierdoor met 3 procent tot 4,4 miljard euro. Als de negatieve gevolgen van de wisselkoersen niet worden meegerekend, zou de omzet nagenoeg gelijk zijn gebleven.
Delen:

Friesland Foods, dat voorheen Friesland Coberco Dairy Foods heette, wist de nettowinst met een kwart te verhogen tot 70 miljoen euro. Die toename was te danken aan kostenbeheersing en lagere pensioenlasten, maakte het bedrijf donderdag bekend bij de presentatie van de jaarresultaten.

'Ondanks het lastige jaar hebben we goede resultaten weten te bereiken', zei voorzitter van de concerndirectie L. Dahlhaus. 'Het resultaat is echter nog niet op het door ons gewenste niveau. Het is de bedoeling dat in de toekomst de nettowinst structureel 2 procent van de omzet is.'

Hoofdmerken

Het aandeel van de hoofdmerken van de omzet steeg van 44 procent in 2003 naar 46 procent vorig jaar. Ongeveer eenderde van de concernomzet komt uit Nederland en eenderde komt uit de rest van Europa. De andere inkomsten komen uit overige delen van de wereld.

Het bedrijf, met merken als Appelsientje, Frico, Chocomel en Friesche Vlag, had vorig jaar te maken met de prijzenslag in de supermarkten in Nederland. Mede hierdoor en door de concurrentie tussen supermarkten elders in West-Europa daalde de 'opbrengstprijzen'. De grote merken hadden in Nederland last van huismerken en de opkomst van discounters. Consumenten kiezen vaker voor goedkopere merken.

Prijzenslag

In Nederland was dat vooral te merken bij de sappen. 'Daar hebben we meer last gehad van de prijzenslag', aldus Dahlhaus. 'Supermarkten stapten makkelijker over naar huismerken.' De daling was voor sommige sappen 5 tot 10 procent. 'Hier en daar hebben we volume zien dalen', zei bestuurder J. Priem. 'Als supermarkten willen dat wij prijzen verlagen, willen we daar ook wat voor terugzien. Dat had als effect dat onze producten bij bepaalde winkels tijdelijk uit het schap verdwenen. Gelukkig hebben we sterke merken, dus kwamen ze ook weer terug.'

Grote vraag

Bij Frico kaas verhoogde het concern eind vorig jaar de prijzen. 'Er was een grote vraag en een klein aanbod', legt Dahlhaus de stap uit. 'We kregen zelfs soms moeite met levering.' Ondanks de prijsverhoging maakte dit bedrijfsonderdeel vorig jaar 'nog geen winst'.

De verkopen van de hoofdmerken buiten Europa ging beter, waardoor de omzet positief werd beïnvloed. In Nigeria, Zuid-Oost Azië en Centraal-Europa waren de ontwikkelingen positief. In Azië noteerde het zuivelbedrijf een flinke groei, maar de zakkende waarde van lokale valuta deed dit teniet.

Voor de komende periode wil het bedrijf geen concrete voorspellingen geven. De marktomstandigheden zijn onzeker en de omvang van het economisch herstel in West-Europa is nog onduidelijk. Bovendien blijft de prijzenslag op de omzet drukken.

Auteur: Joep Meijsen