Gemakswinkel heeft de toekomst

DOETINCHEM - De aanpak tot nu toe was niet goed, maar de komende jaren ontstaat in Nederland een netwerk van gemakswinkels. Deze zullen met ruime openingstijden, een uitgekiend assortiment en goede ondernemers het boodschappenpatroon van Nederlanders veranderen.

Dat blijkt uit reacties op de twee achtergrondartikelen over gemakswinkels die zibb.nl/food heeft ontvangen. 'De meeste pogingen tot nu toe waren veel te ambitieus. Met peperdure winkelinrichting en heel veel personeel. Dat kun je natuurlijk nooit rondrekenen. Als je als zelfstandig ondernemer een goed vestigingspunt kunt verwerven en bereid bent hard te werken is er veel geld te verdienen met een gemakswinkel', schrijft één van de lezers in een reactie.

Van de bezoekers van zibb.nl/food lijkt zo'n 70 procent te verwachten dat de gemakswinkel blijft oprukken. 'Ik zie dat nu al in mijn winkel. Steeds meer klanten die voor maar een paar boodschappen komen en alleen maar gemaksproducten kopen. Als door de prijzenslag de winkeldichtheid in Nederland definitief afneemt, zie ik goede kansen voor gemakswinkels', stelt een andere lezer.

Allochtonen

Zibb.nl/food vroeg aan de lezers of allochtone ondernemers voor de doorbraak van de gemakswinkel gaan zorgen. Vooral in Engeland wordt een groot deel van de gemakswinkel door Pakistani of Indiërs geëxploiteerd. 'Veel allochtone toko's in de wijken zullen zich ontwikkelen tot winkels die een veel bredere doelgroep aanspreken. Zij hebben ook nog de ondernemerslust om veel uren te maken. Dat zie je wel bij al die shoarma- en kebabzaken', zegt een respondent.

Een ander vindt dit totale onzin. 'Waarom zouden daarvoor allochtonen nodig zijn? Dat kunnen Nederlanders toch ook gewoon? Het segment biedt nog kansen voor échte ondernemers en daar zijn er genoeg van. Zowel allochtoon als autochtoon.'

Auteur: Joep Meijsen