Concurrentie tart Aldi Duitsland

KEULEN – Supermarktketens in Duitsland dagen op grote schaal Aldi uit. Met grote regelmaat worden zelfs A-merken aangeboden voor prijzen lager liggen dan die van de eigen merken van Aldi in Duitsland. Het is wachten op een antwoord van de prijsvechter.
Delen:

Jarenlang waren het Aldi Nord en Aldi Süd die de toon zetten

in de Duitse levensmiddelenhandel. De discounter dicteerde de prijsontwikkeling

op de markt en reageerde furieus op uitdagingen. Intussen is dat verandert.

Concurrerende ketens als Lidl, Netto en Kaufland zorgen ervoor dat ze steeds

weer iets goedkoper zijn met producten dan de Aldi-winkels. Daarmee ondermijnen

ze de basis van de marktpositie van Aldi.

Stijging actiedruk

De enorme stijging van de actiedruk is een belangrijke

oorzaak voor de kwetsbare positie van Aldi. Ook in Duitsland gaat het prijspeil

van boodschappen door de hogere grondstofprijzen omhoog, Tot nu toe dit jaar

gemiddeld met meer dan 2 procent. De serviceketens compenseren dit door met

zeer diepe acties te komen bij producten die voor het grote winkelpubliek

belangrijk zijn. Daarmee wordt Aldi dus ook vanuit de hoek van ketens als Rewe

en Edeka aangevallen.

Permanente prijsverlagingen

Het is wachten op een antwoord van Aldi. Branche-experts en

concurrenten zijn verbaasd dat het tot nu toe stil blijft vanuit de hoofdkantoren

van de prijsvechter. Daar speelt wellicht een andere ontwikkeling een rol. Aldi

heeft vorig jaar een reeks permanente prijsverlagingen doorgevoerd, maar trok

daarmee niet veel meer klanten. Toch rekent iedereen in Duitsland erop dat er

binnenkort weer een prijsoffensief van Aldi volgt.