Albert Heijn stopt in stilte met LAPG

ZAANDAM – Albert Heijn heeft in stilte begin deze week de garantieregeling Laagste Actieprijsgarantie (LAPG) vervangen door de slogan ‘De beste acties van Nederland’.
Delen:

Aanleiding is een uitspraak van de Reclamecodecommissie (RCC). Die oordeelde op 2 februari dat bepaalde reclame-uitingen over de LAPG ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’ waren en dat er sprake was van misleidende vergelijkende reclame. De volledige uitspraak is hier te lezen. De RCC nam de LAPG onder de loep na klachten van diverse consumenten over de prijsgarantie. Op basis van de LAPG konden klanten het aankoopbedrag van een Bonusfolder-aanbieding terugontvangen, als zij bij de servicebalie aantoonden, dat een andere winkel een lagere aanbiedingsprijs berekende. Als dank voor de melding kreeg de klant een gratis appeltaartje.

Advies

Albert Heijn heeft nu het advies van de RCC opgevolgd om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. ‘De Reclamecodecommissie heeft geoordeeld dat wij een deel van onze beloften niet konden waarmaken en dat we de voorwaarden niet helder communiceerden. Aangezien we veel waarde hechten aan het oordeel van de commissie, zijn we gestopt met de term Laagste Actieprijsgarantie en gebruiken we nu de slogan “De beste acties van Nederland” ’, zegt woordvoerder Dagna Hoogkamer van Albert Heijn in een reactie. De nieuwe slogan wordt onder meer gecommuniceerd op de voor- en achterkant van de bonusfolder en ook in de tv-commercials.

Regels

De LAPG liep ruim twee jaar. In de loop van de tijd werden de regels aangescherpt. Zo werd een goedkopere aanbieding 'ergens in Nederland' vervangen door een winkel 'in dezelfde vestigingsplaats'. Ook werd het aantal producten per dag per klant teruggeschroefd tot uiteindelijk één per dag. Volgens de klanten die hebben geklaagd bij de RCC zijn ook diverse supermarktmanagers ontevreden over de LAPG. Die ontevredenheid zou volgens de consumenten hebben meegespeeld bij de beslissing van Albert Heijn, maar dat ontkent Hoogkamer. ‘Nee, wij hebben hierover geen klachten gehad van supermarktmanagers.’