Jumbo in race voor beste winkelketen

HILVERSUM – Jumbo dingt mee naar de ING Retail Jaarprijs Publiekprijs ‘Beste Winkelketen van Nederland’, nu de formule is aangewezen als winnaar in de categorie supermarkten. In 2006 won Jumbo de prijs voor beste winkelketen.
Delen:

Gisteren zijn in Hilversum de winnaars van de categorieprijzen bekendgemaakt. Dit zijn de deelprijzen binnen de ING Retail Jaarprijs Publiekprijs ‘Beste Winkelketen van Nederland’, verdeeld over 26 categorieën. Deze wordt op 10 november uitgereikt tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala. Dirx Drogist is winnaar in de categorie ‘drogisterij’, Bakker Bart in de categorie ‘food to go’, Keurslager in ‘foodspeciaalzaken’ en Primera in ‘tijdschriften en tabak’. Ikea is de enige formule die in twee categorieën heeft gewonnen (warenhuis & huishouden en wonen).

Aspecten

Consumenten hebben de afgelopen maanden online gestemd op hun favoriete winkelketens, waarbij de formules zijn beoordeeld op negen aspecten: prijs-kwaliteitsverhouding, prijsniveau, aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundig personeel, klantvriendelijkheid en de sfeer in de winkel. In totaal zijn 596.000 beoordelingen uitgebracht, verdeeld over 125 winkelketens in 26 categorieën.

Prijs

Het gemiddelde rapportcijfer voor de gehele detailhandel steeg van een 7,0 in 2009 naar een 7,2. Prijsaspecten zijn nog steeds het meest belangrijk voor de Nederlandse consument. Deze zijn ten opzichte van 2009 zelfs in belang gestegen, met name in de categorieën ‘computerspeciaalzaken’, ‘drogisterij’, ‘food to go’ en ‘tijdschriften & tabak’.

Onderscheidend

De consument is ook gevraagd of winkelketens die dezelfde producten verkopen, meer op elkaar gaan lijken. Dit blijkt met name het geval in de categorie ‘bouwmarkten’, waarover maar liefst 81 procent van de ondervraagden deze mening heeft, gevolgd door ‘speelgoed’ met 78 procent. ‘Foodspeciaalzaken’ zijn met 43 procent het meest onderscheidend. Dat de consument winkels steeds meer als hetzelfde ervaart, heeft te maken met het assortiment, maar ook met de inrichting van de winkel. Een andere reden is dat acties en aanbiedingen steeds minder onderscheidend zijn, vooral in de categorie ‘drogisterij’.