Campagne bestrijdt alcoholgebruik -16

DOETINCHEM - De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) begint woensdag een campagne tegen alcoholgebruik onder jongeren. Radiospotjes en flyers moeten jongeren en hun ouders wijzen op de risico's van drinken op jonge leeftijd.
Delen:

Dat gebeurt met de slogan ‘Alcohol onder de 16, nog even

niet’. De flyer, die onder meer in supermarkten ligt, legt uit waarom

jongeren onder de zestien geen alcohol moeten drinken en roept ouders op geen

drank voor hun kinderen te kopen. Ook geeft de folder tips aan vaders en moeders

om te voorkomen dat jongeren bier, wijn of sterke drank drinken. STIVA geeft

woensdagmiddag in Den Haag het startsein van de campagne. CDA-fractievoorzitter

Maxime Verhagen neemt dan de flyer in ontvangst. De slogan van de campagne

bestaat al een aantal maanden. Sinds april is ‘Alcohol onder de 16, nog even

niet’ te zien onder televisiereclame voor zwakalcoholhoudende dranken. Ook

lanceerde STIVA toen de website
href=”http://www.alcoholonderde16nogevenniet.nl”>www.alcoholonderde16nogevenniet.nl
.



CBL positief

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) liet in een reactie weten de

campagne te steunen en daar ook aan mee te werken. Volgens een woordvoerster

werken supermarkten graag mee aan het tegengaan van alcoholgebruik onder

jongeren, bijvoorbeeld door naar legitimatiebewijzen te vragen. Jongeren maar

ook ouders zouden hier echter vaak laconiek op reageren. ‘We vinden het heel

belangrijk dat die norm van zestien jaar er inslijt. Het moet een cultuur

worden’, aldus de zegsvrouw.