Dat gebeurt met de slogan ‘Alcohol onder de 16, nog even
niet’. De flyer, die onder meer in supermarkten ligt, legt uit waarom
jongeren onder de zestien geen alcohol moeten drinken en roept ouders op geen
drank voor hun kinderen te kopen. Ook geeft de folder tips aan vaders en moeders
om te voorkomen dat jongeren bier, wijn of sterke drank drinken. STIVA geeft
woensdagmiddag in Den Haag het startsein van de campagne. CDA-fractievoorzitter
Maxime Verhagen neemt dan de flyer in ontvangst. De slogan van de campagne
bestaat al een aantal maanden. Sinds april is ‘Alcohol onder de 16, nog even
niet’ te zien onder televisiereclame voor zwakalcoholhoudende dranken. Ook
lanceerde STIVA toen de website
href=”http://www.alcoholonderde16nogevenniet.nl”>www.alcoholonderde16nogevenniet.nl.
CBL positief
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) liet in een reactie weten de
campagne te steunen en daar ook aan mee te werken. Volgens een woordvoerster
werken supermarkten graag mee aan het tegengaan van alcoholgebruik onder
jongeren, bijvoorbeeld door naar legitimatiebewijzen te vragen. Jongeren maar
ook ouders zouden hier echter vaak laconiek op reageren. ‘We vinden het heel
belangrijk dat die norm van zestien jaar er inslijt. Het moet een cultuur
worden’, aldus de zegsvrouw.