Albert Heijn start offensief tegen Lidl

ZAANDAM - Albert Heijn begint een nieuwe reeks prijsverlagingen. De marktleider verlaagt vanaf maandag de prijzen van ongeveer duizend producten. Daarmee wil Albert Heijn de groei van Lidl de voet dwars zetten.
Delen:

Onder meer thee, koffie, kattenvoer en mariakaakjes worden goedkoper. Het gaat vooral om A-merken, maar in sommige gevallen dalen de prijzen van het huismerk mee, zo schrijft AD. Sommige producten worden tot 20 procent goedkoper. Het gaat volgens Albert Heijn om een structurele prijsverlaging en niet om een kortingsactie. Het is niet duidelijk of de concurrenten meegaan.

Rivaal Lidl
Albert Heijn richt de kortingsaanval vooral op rivaal Lidl. ‘Wij zien dat met name Lidl een heel stevige ontwikkeling doormaakt. Als marktleider kunnen wij niet stilzitten en dat laten gebeuren. We zien dat de klant acties en voordeel zoekt’, zegt topman Sander van der Laan in de krant. Een woordvoerster voegt eraan toe dat klanten het gevoel hebben ‘dat ze bij Albert Heijn duurder uit zijn. Dat is de reden om de prijs te verlagen. We willen een signaal afgeven naar onze klanten. We zien dat het leven duurder is geworden.’

Prijzenoorlog
Eind 2003 kondigde Albert Heijn ook een grote prijsverlaging aan. Dat leidde tot een prijzenoorlog onder de supermarkten. Volgens Albert Heijn is de situatie deze keer anders. ‘Dit verandert niets aan onze positie in de markt. Qua prijzen zitten we in het midden en blijven we in het midden zitten. Daarom denken we dat dit de markt niet in beweging zal brengen.’