Albert Heijn ziet identieke omzet kelderen

ZAANDAM - Ahold Nederland, met de supermarkten van Albert Heijn als grootste onderdeel, heeft een slecht tweede kwartaal achter de rug. Klanten geven minder uit bij de marktleider, waardoor de identieke omzet met liefst 1,7 procent daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Delen:

Dat blijkt uit vandaag door moederbedrijf Ahold gepubliceerde cijfers. Door de toevoeging van nieuwe winkels wist Albert Heijn onder de streep nog wel omzet toe te voegen en het marktaandeel op peil te houden. De omzet steeg met 0,1 procent naar €2,7 miljard. In de eerste zes maanden van 2014 komt Albert Heijn uit op een daling van de identieke omzet met 1,5 procent, tegen een stijging met 1,8 procent in de eerste zes maanden van 2013. De cijfers zijn exclusief de btw op tabak.

Slechte prestaties verbloemd
De slechte prestaties van de supermarkten in Nederland worden nog enigszins verbloemd door dubbelcijferige omzetgroei bij Bol.com en Albert Heijn Online. Ook de Albert Heijn-winkels in België realiseerden een sterke toename van de omzet, niet alleen in absolute zin, maar ook identiek. Ahold publiceert al jaren geen losse cijfers meer over Albert Heijn in Nederland, maar cijfers over Ahold Nederland waar ook de speciaalzaken, Bol.com en de activiteiten in België en Duitsland onder vallen.

Geen omzetimpuls Oranjehamsters
De hamsteractie tijdens het WK heeft niet voor een significante verbetering van de omzetten gezorgd, zo valt af te leiden uit de cijfers. De markt daalde volgens GfK-cijfers in de eerste zes maanden van dit jaar met 0,2 procent. Dat betekent dat Ahold Nederland het in identieke zin aanzienlijk slechter heeft gedaan dan de markt. Distrifood schreef afgelopen zaterdag al dat het percentage klanten dat Albert Heijn als zijn primaire supermarkt ziet in een jaar tijd flink gedaald is.

Jumbo groeit wel
Rivaal Jumbo publiceerde gisteren de cijfers over de eerste zes maanden. De Jumbo-supermarkten boekten een autonome omzetgroei van 3,4 procent en groeiden daarmee juist een stuk sneller dan de markt. De onderliggende operationele marge van 5,0 procent bij Ahold Nederland was onveranderd ten opzichte van het vorige kwartaal en 0,5 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2013. Een reorganisatie op het hoofdkantoor moet de resultaten van Ahold Nederland verbeteren.