Klant let meer op aanbiedingen

DONGEN – De aandacht van klanten voor aanbiedingen in supermarkten groeit.
Delen:

In 2011 werd van elke verkochte euro 17 procent middels een aanbieding verkocht. In het eerste halfjaar van 2012 is dit gestegen naar 17,8 procent. Dat blijkt uit cijfers van het GfK. De toegenomen aandacht voor aanbiedingen heeft er volgens het GfK ook voor gezorgd dat consumenten in het laatste kwartaal van 2012 niet minder verschillende formules hebben bezocht, ook al is Super de Boer verdwenen.

Juli 2012

Het GfK heeft ook cijfers over de maand juli. De supermarktomzet is in juli 2012 met een lichte daling van 0,1 procent stabiel gebleven (van €2,49 miljard (juli 2011) naar €2,48 miljard (juli 2012). Ondanks de gestegen prijzen, daalde de omzet per kassabon nog fors in juli (met 3,1 procent: van €22,02 (juli 2011) naar €21,34 (juli 2012). Oftewel, de consument kocht in juli 2012 per bezoek 5 procent minder volume, maar heeft in juli wel 3 procent meer winkelbezoeken afgelegd. Door een prijsstijging van ongeveer twee procent bleef de omzet stabiel.