Maripaan zet team Jannie in om succes te maken van kathedraalwinkel Jumbo Meerstad

GRONINGEN - Een kathedraal, zo mag de zeventiende vestiging van Jumbo voor de Maripaan Groep best heten. Het pand is indrukwekkend, vol daglicht en met een hoog plafond. Team Jannie is de joker voor het vestigingspunt. Anrico Maat: ‘Klanten gingen in Reitdiep al boodschappen doen bij Jannie en niet bij Jumbo.’
Anrico Maat met bedrijfsleider Jannie Nijlaan Foto: Jan Willem van Vliet

De Jumbo Meerstad van Maripaan zit in een kathedraal die baadt in het daglicht. Dat heeft voor- en nadelen: als de zon bijvoorbeeld achter de wolken verdwijnt dreigt het binnen donker te worden. Maar deze Jumbo is echt een 2022-kathedraal met oplossingen: de lampen in de winkel passen zich dynamisch aan aan de hoeveelheid buitenlicht die binnenstroomt.

Foto: Jan Willem van Vliet

Dynamisch licht, het is maar een van de technische hoogstandjes in deze winkel. Ondernemer Anrico Maat tegenover Distrifood: ‘Ik heb heel veel geleerd van het bouwen van het vestigingspunt. Het was echt geen abc’tje. Natuurlijk willen we duurzaam zijn maar weet je dat je zakt in die ranking als je teveel zonnepanelen op je dak legt. Dan gebruik je weer teveel ‘bouwmaterialen.’ Maat zegt ook dat het best een duur gebouw was om te maken. ‘Als je ziet hoeveel techniek hierin zit, daar word je eng van.’ Ook opmerkelijk: geen enkele leiding is weggewerkt maar ze liggten ‘los’ in het gebouw en zijn makkelijk te bereiken waardoor interieur en techniek in de toekomst eenvoudig zijn aan te passen.

Jumbo Meerstad Foto: Distrifood

Maripaan heeft Jumbo Meerstad gekocht

Maripaan heeft het vestigingspunt uiteindelijk ook gekocht. Het was niet goedkoop horen we tussen de regels door. Maat: ‘Het is toch ook een investering om de ambitie verder te brengen, ook vanuit Jumbo. Er wordt overal nog steeds gewerkt volgens bepaalde stramienen en het moet toch duurzamer. Hier leer je zoveel op dat gebied waar je profijt van hebt. Het is winkel nummer 17 van ons, dan past het ook dat je af en toe de zaken wat verder brengt. Het doet ook heel veel voor de trots van je mensen als je zoiets neerzet.’

Bekijk hier een video van de Jumbo in een ‘kathedraal’ waarin Anrico Maat vertelt over de winkel:

Architectuur Maripaan Jumbo Meerstad in ‘kathedraal’ uitdaging

De speciale architectuur zorgt voor nog een andere uitdaging. Zowel gemeente als architect stellen eisen aan de esthetiek, bijvoorbeeld van de transparante buitengevel. Er mogen geen grote afdekkende plakstickers op. Ook mag binnen in de winkel geen enkele inventaris binnen een straal van één meter van de buitengevel staan. Voeg daarbij de nodige ruimte voor een gangpad en aan de binnenkant langs het hele pand is een loopcorridor van pakweg twee meter. Dat heeft consequenties. Hoewel het pand dus groot is – en oogt door het hoge dak – blijft er daardoor binnen slechts een kleine 900 vvo over. Het voldoet voor de komende drie jaar, aldus ondernemer Anrico Maat, die samen met compagnon Paul Papo de winkel ontwikkelt. Hij had ook liever 1500 vvo gezien op deze plek met potentie. Maar het is ondertussen juist de op een na kleinste winkel in meters binnen de 17 Jumbo’s van Maripaan. Maat over de toekomst: ‘Dit gebouw is wel modulair. In theorie kun je er zo een stel pilaren naast zetten, het dak doortrekken en de gevel oppakken en verder naar buiten plaatsen.’ Maar niet alles wat kan mag ook meteen. Hij wijst op de stalling van de winkelkarren op het parkeerterrein. Ook hier houden architect en gemeente grip. Maat: ‘Technisch gesproken hebben wij daar nog geen vergunning voor.’ Het is dus een pand met uitdagingen.

Overal Daglicht in Jumbo Meerstad Foto: Jan Willem van Vliet

Team Jannie zwaait scepter in Jumbokathedraal

Binnen zullen Jannie Nijlaan en haar team de scepter gaan zwaaien. Jannie komt vanuit het filiaal Reitdiep. Maat: ‘Toen wij daar begonnen waren er daar net zoveel woningen als nu hier. En ook die winkel groeide uit tot het middelpunt van de wijk.’ Om de winkel onderdeel te maken van de buurt, heeft Jannie in Meerstad al plaatsgenomen in de buurtvereniging, de sinterklaasintocht is geregeld en ze heeft met de oudercommissie van de basisschool die tegenover de winkel met nieuwbouw komt, al rond de tafel gezeten.

Bedrijsleider Jannie Foto: Jan Willem van Vliet

Maat: ‘In Reitdiep zeiden de kinderen al boodschappen te gaan doen bij tante Jannie. Dat proberen we hier ook te krijgen.’ Niet alleen Jannie met haar team wordt de spil van de buurt. De winkel moet echt een ontmoetingsplaats worden voor een wijk die zowel in stenen als in sociale cohesie in aanbouw is. ‘Zoals je elkaar vroeger op de markt tegenkwam’, aldus architect De Zwarte Hond over de ambitie in een folder over het pand. De winkel, onderdeel van de SuperHub Meerstad, ligt in een park. Aan de zuidzijde is er een nieuw aangelegd meer, het Woldmeer. ‘Een kruispunt van ontsluitingswegen en recreatieve routes en van alle kanten goed bereikbaar, ook per fiets.’

Jumbo Meerstad van Maripaan is ook ontmoetingsplek voor de wijk

Om de winkel als ontmoetingsplek uit te bouwen kunnen klanten bij een Jumbo-foodcorner terecht voor koffie met gebak of een vers bereid broodje. Ook heeft de winkel daar om die reden een PostNL-pakketpunt, een stomerijservice, een geldautomaat en een leestafel staan. Binnen het pand is er ook ruimte voor Paviljoen Hallo, horeca met 28 zitplaatsen en een ruim buitenterras. Bij Paviljoen Hallo vullen de Aziatische, lokale en internationale keuken elkaar aan. Sushi, poké bowls, streetfood, maar ook Anneke’s nostalgische broodjes van het hoofdstedelijke broodjeshuis krijgen een plekje op de kaart.’ Paviljoen Hallo opent later in november.

Maripaan ondernemers Anrico Maat (rechts) en Paul Papo Foto: Jan Willem van Vliet

Horeca bij ingang van de jumbo kathedraal

Bij de ingang is het ontmoetingspunt met koffie en diensten van de Jumbo. Die gaat bijna naadloos over in de broodafdeling en eindigt in het kassapark met volop zelfscan en nog maar één bandkassa. Daarmee liggen alle bediende afdelingen in één lijn waardoor personeel optimaal inzetbaar is. De eigenlijke supermarkt stoelt op de kracht van de Jumboformule. Maripaan doet er geen al te gekke nieuwe dingen. Het assortiment is er breed en niet overal echt diep. Dat kan ook niet op de beschikbare meters. Verder zijn er accenten gelegd in lokaal assortiment maar ook is er vier meter Hema. Maat: ‘Normaal gesproken kom je in een winkel van die omvang met twee meter uit. Vier meter is veel voor een winkel van deze omvang maar houdt klanten wel in de wijk.’ Om diezelfde reden is het assortiment buitenlandse kaas in deze winkel volgens de ondernemer ‘net een tandje dieper dan normaal.’

Foto: Jan Willem van Vliet

Maat: ‘We denken dat we alles op de beschikbare vierkante meters netjes en logisch in elkaar gepuzzeld hebben.’ Maat noemt nog een voordeel van starten in een nieuwe wijk met jonge gezinnen: het medewerkersteam kan grotendeels gestoeld zijn op eigen mensen uit de wijk. Sommigen moeten nog even wachten. Maat: ‘We krijgen megaveel mailtjes van kinderen tussen de 12 en 14 die zeggen dat ze wel 16 lijken. Zo graag willen die hier werken.’ Hoe dan ook, de buurt lijkt nu al betrokken. Anrico Maat: ‘We hielden een kleurplaatactie en kregen klachten van 80 mensen uit de buurt die geen kleurplaat in hun brievenbus vonden. Die is Jannie persoonlijk komen brengen met een reep chocolade. Je bent er druk mee, maar dat is toch fantastisch en onbetaalbaar.’