Aldi lanceert eerste digitale speelgoedfolder

CULEMBORG - Aldi publiceert in de aanloop naar Sinterklaas voor het eerst een digitale speelgoedfolder.
Foto: Aldi

De digitale speelgoedfolder van Aldi staat vanaf vandaag online. Daarbij heeft Aldi een verlanglijstje-functie ingebouwd. ‘Dan laten wij Sint weten wanneer het tijd is om naar Aldi te gaan’, zo schrijft de prijsvechter. De Speelgoedspecial is in totaal 43 pagina’s dik onder een van de algemene campagne van Aldi afgeleid motto. ‘Net zo oh kom er eens kijken, maar dan goedkoper’. Op de voorpagina staan een houtel speeltoestel voor €59,99 en een keyboard voor €119.

Aldi wil met digitale speelgoedfolder prijsimago benadrukken

Aldi zet zich weer nadrukkelijker neer als traditionele discounter. De digitale speelgoedfolder past in deze herpositionering van Aldi. Marketingbaas Nienke van de Streek: ‘Met de speelgoedspecial laten we zien dat je bij Aldi voor een betaalbare prijs de leukste Sinterklaascadeaus kunt shoppen.’ Het assortiment in de folder omvat een breed palet aan producten, waaronder twee pagina’s met Harry Potter-gerelateerde producten, elektronica, kleding, action figures en play-doh.

Aldi deed onderzoek naar wat Nederland met Sinterklaas gaat doen

Om de lancering van de eerste digitale speelgoedfolder luister bij te zetten, heeft Aldi onderzoek laten uitvoeren naar het verwachte inkoopgedrag van Nederlanders. Een kwart van de Nederlanders start dit jaar eerder1 met inkopen dan voorgaande jaren. De prijs is de belangrijkste reden om eerder cadeaus te kopen (64 procent). De consument verwacht op die manier beter te profiteren van aanbiedingen.

Kwart klanten overweegt supermarkt voor cadeaus

Zo’n 23 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan te overwegen bij de supermarkt cadeaus te kopen. In dit geval gaat het voornamelijk om schoencadeaus in de categorieën knutsel en hobbyspullen (49%), kinderboeken (40%) en spellen & puzzels (36%), en niet voor Pakjesavond of surprises. In de digitale speelgoedfolder heeft Aldi echter ook veel grote cadeaus opgenomen. Het onderzoek is uitgevoerd door GfK. ‘In het algemeen zijn consumenten zich bewust van de huidige crisis. Door minder uit te geven, eerder in te kopen en op andere plekken, zoals de supermarkt, te kijken proberen zij hierop in te spelen. Dat zie je ook in dit onderzoek terugkomen’, zegt onderzoeker Christine de Boer.

Aldi heeft dit weekeinde Pieper Paradise afgesloten

Aldi is de laatste jaren een stuk actiever geworden in (social) marketing. De discounter opende enkele weken geleden in Utrecht de popup Pieper Paradise rond hippe aardappelhapjes. Deze proeverij werd afgelopen vrijdag afgesloten. ‘Dit is eigenlijk de belichaming van onze tweede agf-campagne, waarbij we aardappelen, groente en fruit van onze Nederlandse telers een podium geven. Naast de andere dingen die we al doen tijdens zo’n campagne, zoals televisiereclames, willen we social media daarin meenemen. Dit om met name een jongere doelgroep te bereiken’, zei socialmediamanager Wolter Bentinck van Aldi hier eerder over tegen Distrifood.