Rapport FNLI: Energiekosten fabrikanten exploderen, winstmarge onder druk

DEN HAAG - De oorlog in Oekraïne stuwt de energiekosten van fabrikanten naar ongekende hoogte. Ook de winstmarge komt nog verder onder druk te staan.

De FNLI meldt in het rapport FNLI Monitor Levensmiddelenindustrie 2022 dat de energiekosten voor de fabrikanten explosief stijgen. leveranciers van supermarkten betalen ruim 300 procent meer voor hun elektriciteit, stoom, gas en warmte in juni 2022 vergeleken met januari 2021. Dat is nog exclusief belastingen, heffingen en accijnzen. En de prijzen van onder andere energie groeiden sinds juni door, meldt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in het voorwoord van het rapport.

Toegevoegde waarde en energiekosten

De koepelorganisatie voor de voedingsmiddelenindustrie noemt de impact van het conflict in Oekraïne en de coronapandemie ‘zonder precedent voor de industrie maar ook voor de consument.’ Voor sommige fabrikanten is het alarmfase één vanwege de hoge energiekosten. Ook laat de FNLI weten dat de toegevoegde waarde die uitkomt op €13,4 miljard met 6,2 procent daalde in 2021. Prijsontwikkelingen dit jaar onthullen dat deze verder onder druk komt te staan. Ook de winstmarge keldert.

Energiekosten niet het enige voor fabrikanten

De energiekosten voor fabrikanten mogen dan veruit het hardste toenemen, goederen en diensten stijgen ook snel, aldus de FNLI. Zo plusten de prijzen van voedselgrondstoffen met 36 procent vergeleken met juni 2021. Het is de eerste keer sinds 2006-2007 dat dit gebeurt in de statistieken van de wereldvoedselorganisatie FAO. Een lichtpuntje is dat in juli en augustus een dalende trend gaande is.

Zonnebloemolie is duurder geworden. Foto: Shutterstock

Duurder vervoer en plastic voor producenten

Vanaf 2021 groeien de prijzen van verpakkingsmaterialen. Papier (+37 procent), plastic (+31 procent) en glas (+9 procent) zijn een stuk duurder in juni 2022 dan in januari 2021. De kosten van vervoer bewegen zich eveneens omhoog. De stijging van het goederenvervoer over de weg is relatief beperkt (+14 procent). De kostenstijgingen voor producenten zijn hoger als dit over binnenwater (+64 procent) en zee (+42 procent) gebeurt.

Fabrikanten zien consumentenvertrouwen dalen

De gestegen kosten, onder andere energiekosten, van fabrikanten vertalen zich in het winkelschap. Klanten betaalden in juni 2022 10,2 procent meer voor hun boodschappen, de grootste stijging sinds het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deze prijzen begon te meten. De prijzen van oliën en vetten, zuivel, koffie, thee, cacao en vlees groeien het meest in prijs. Dit alles zorgt voor een forse deuk in het consumentenvertrouwen. Dat daalde vanaf januari 2021 naar -54 procent in augustus 2022, de laagste stand sinds 1986 toen het CBS dit begon te meten.