Rapport: Zware onvoldoendes Jumbo, Aldi en Plus op klimaatvoetafdruk

Albert Heijn komt als grote winnaar uit de bus wat betreft het rapporteren over de klimaatvoetafdruk van vlees en zuivel. Jumbo, Aldi en Plus halen op dit gebied een dikke onvoldoende.
Archieffoto: Koos Groenewold

Dat blijkt uit onderzoek van klimaatorganisatie Feedback EU dat een ranking samenstelde van de klimaatvoetafdruk van Aldi, Lidl, Dirk, Albert Heijn, Plus en Jumbo die samen 90 procent marktaandeel hebben. In de Klimaat- en Vleesscorecard, zoals de ranglijst heet, valt vooral Jumbo door de mand qua klimaatafdruk.

Klimaatvoetafdruk Plus, Aldi en Jumbo

Gemiddeld behaalt Jumbo op de onderdelen transparantie (wat is de uitstoot en hoe is die te verminderen?), actie (promoten duurzame keuzes) en ambitie (klimaatambities) op de Klimaat- en Vleesscorecard een 2,1. Dat is weliswaar hoger dan Dirk (1,8), Aldi (2) en Plus (1,8) maar de omzet van Veghel is wel zes keer zo groot als Dirk, vier keer zo hoog als Aldi Nederland en twee keer die van Plus, aldus Feedback EU. Alleen Albert Heijn haalt met een 5,9 een krappe voldoende. Die is te danken aan de score van 8,3 op transparantie. AH is volgens Feedback EU transparant over hun klimaatuitstoot veroorzaakt door vlees en zuivel. Maar die transparantie geldt alleen voor moederbedrijf Ahold Delhaize als geheel en niet voor specifiek AH in Nederland, benadrukt de organisatie.

Foto: Distrifood

Rapport: Lidl nummer twee

Lidl eindigt net onder Albert Heijn met een score van 3,8 op klimaatvoetafdruk. De discounter is de enige die inzicht geeft in de totale broeikasgasuitstoot in Nederland. Wel ontbreken specifieke doelstellingen om deze in de productie te verminderen.

AH ambitieus, supers wakkeren vleesverkoop aan

Uit het onderzoek van Feedback EU blijkt dat alle onderzochte supermarkten de verkoop van vlees en vleesproducten juist stimuleren. Albert Heijn is de enige supermarkt die ambitie toont in het stimuleren van de consumptie van plantaardige producten. Zaandam heeft de intentie de verhouding dierlijke/plantaardige eiwitten op te schroeven van 70/30 naar 40/60 in 2030. Om die ambitie waar te maken, is wel meer actie in de winkels en reclames nodig, onderstreept de klimaatorganisatie.

Aldi, Dirk, Plus,Jumbo en AH: te weinig actie duurzame keuze

Lidl, Aldi, Dirk, Plus, Jumbo en AH scoren allemaal laag op het aspect actie. Dit betekent dat ze te weinig doen om ‘plantaardige en duurzame keuzes’ te bevorderen. ‘Deze keuzes dienen de standaard te zijn’, aldus Feedback EU. Qua transparantie kan het ook beter. De helft van de supers is open over hun totale CO2-uitstoot. Alle supermarkten schenken relatief veel aandacht aan klimaat neutrale bedrijfsvoering wat maar een klein deel bijdraagt aan de uitstoot zo’n 5 procent.