Het boodschappencollectief is terug. Het is écht crisis

De Consumentenbond koopt sinds deze maand collectief in en wil zijn leden daarmee helpen geld te besparen op de boodschappen. Daarmee zijn we weer terug in de jaren dertig.
Foto: Shutterstock

Het Boodschappen Collectief van de Consumentenbond en Groepsveilingen.nl klinkt vanuit klantperspectief als een uitstekend idee. Je verzamelt een grote groep klanten, gaat namens hen in gesprek met toeleveranciers en bedingt een flinke korting op de reguliere prijzen. Het lijkt ook nog te werken. Volgens de betrokken partijen besparen klanten gemiddeld 32 procent door gebruik te maken van het collectieve aanbod.

Op kortingsclaim valt wel iets af te dingen

Op dat cijfer valt natuurlijk het nodige af te dingen. Wie in de supermarkt scherp op de aanbiedingen let, kan ook een fors percentage besparen. Vaak kopen klanten in de aanbieding bovendien producten die ze eigenlijk niet nodig hebben. Het werkt ongetwijfeld hetzelfde met een collectief aanbod dat enorme besparingen belooft. Met maar zo’n 100 producten is het tevens niet mogelijk om de complete boodschappen doen

Vergelijken met softdiscounters kan ook al een verschil maken

Bovendien worden prijzen vergeleken met die bij Albert Heijn en Jumbo en niet met die van (soft-)discounters. Het is de Consumentenbond zelf die al vele jaren het prijsverschil tussen de formules meet. Als ik tijd heb, ga ik komende week een vergelijken met bijvoorbeeld Dirk van den Broek of Lidl. Ben benieuwd hoe het kortingspercentage dan uitkomt. Ook in vergelijking met de normale prijzen van Butlon trouwens.

Collectieve verkoop is bepaald niets nieuws

Toen ik net bij Distrifood werkte, heb ik een verhaal gemaakt over buurten in de Verenigde Staten die collectief met de supermarkt onderhandelden over levering van boodschappen. Die werden dan in bulk geleverd in de garage van een buurtbewoner, die vervolgens voor de verdeling zorgde. De supermarkt realiseerde een mooi volume en lagere kosten, de klanten een mooi voordeel.

Hoe winstgevend kan het leveren van deze boodschappen zijn?

Dat zit hier niet in. Iedere klant krijgt de boodschappen gewoon keurig thuisbezorgd. Met het bezorgen van boodschappen wordt echter zelden geld verdiend, dus hoe Butlon dit op een winstgevende manier doet, is op de achterkant van een bierviltje moeilijk uit te rekenen.Het doet meer denken aan verbruikerscollectieven van voor de oorlog. De huidige ledencoöperatie Coop is er min of meer uit voortgekomen, maar er waren er op lokaal niveau talloze. Het boek over 50 jaar zelfbediening van Gerard Rutte, dat eind vorige eeuw verscheen, wijdt er een uitgebreid hoofdstuk aan. Vaak kochten katholieken in een dorp gezamenlijk in via de cöoperatie terwijl meneer pastoor tevreden toekeek.

De jaren dertig. Het is inderdaad crisis

De jaren dertig? Inderdaad de verbruikerscoöperaties floreerden vooral in de tijd van de grote economische crisis. Dat juist nu partijen op het idee komen om dit opnieuw op te zetten is dan ook een teken van de tijd. Het is weer crisis.