Waarom Spar kansen ziet in ruime verdubbeling van aantal verkooppunten

AMSTERDAM - De komende jaren zullen zowel bemande als onbemande winkels en vendingmachines als paddenstoelen uit de grond schieten. Niemand in Nederland kan dan meer om Spar heen. Het dichte netwerk aan verkooppunten maakt het mogelijk om overal en altijd in de klantbehoefte te voorzien.
Delen:
Directeur John van der Ent van Spar en vastgoeddirecteur Christiaan Koopmans van Spar Nederland.

De met hangplanten volgehangen en met hout afgewerkte stand van Spar Nederland op vastgoedbeurs Provada (15, 16 en 17 juni) oogt als een groene oase in een zee van gelijksoortigheid. Het stalletje symboliseert niet alleen Spar en The Tosti Club, waar de eerste meerderheidsaandeelhouder van is, maar ook de vrouwelijke touch. ‘De vrouw bepaalt toch nog steeds wat er op tafel komt. De retail is veel te klinisch, daarom is onze stand wat warmer’, zegt algemeen directeur John van der Ent van Spar, die samen met vastgoeddirecteur Christiaan Koopmans Distrifood te woord staat. De doorloop is goed, vindt de Spar-baas. Iedereen weet de formule goed te vinden. ‘We houden er altijd wel locaties aan over. Dit is toch de beurs waar alle relevante vastgoedpartijen samenkomen’, vervolgt Koopmans.

Gasten in hotels zijn blij wat te kunnen kopen. Ze zitten niet in een jatmodus

De opvallende stand van Spar met veel planten.

Spar-baas: locaties bepalen verkooppunt

Het woord ‘locaties’ is gevallen. Die bepalen namelijk wat voor soort verkooppunt je gaat opzetten, benadrukt Van der Ent. De komende drie jaar verdubbelt Spar het aantal tot ruim duizend. Dan gaat het om zowel bemande als onbemande supermarkten en om vendingmachines. Die komen dan bijvoorbeeld in scholen, hotels, vakantieparken, bejaardentehuizen of appartementencomplexen. Zo loopt er een proef met onbemande supermarkten bij tien hotels. ‘Je zou denken dat dit heel diefstalgevoelig is, maar het tegendeel is waar. Mensen zijn blij dat ze op lastige tijden heel makkelijk iets kunnen kopen. Ze zitten niet in een jatmodus’, ontkracht Van der Ent de veelgemaakte aanname. ‘Ook de derving is te overzien.’

Directeur John van der Ent van Spar en vastgoeddirecteur Christiaan Koopmans van Spar Nederland.

Vending machines Spar

In het onderwijs werkt Spar met vendingmachines waar studenten op alle mogelijke tijden een wrap of een salade kunnen scoren. Maar ook op vakantieparken waar het uitbaten van een volledige bemande winkel niet rendabel is, bieden kleine, onbemande zaken of vendingmachines een oplossing, stellen Van der Ent en Koopans. Met assortimenten op maat. Een student heeft immers een andere behoefte als een bejaarde.

Sleutelrol ondernemers van Spar

De ondernemers in de regio spelen een belangrijke rol bij de expansie. Zij kunnen naast hun winkel één of meerdere verkooppunten uitbaten. Zij zorgen dan voor het assortiment, de bevoorrading en waar nodig ook personeel. Volgens Van der Ent hangt het er natuurlijk allemaal van af of ze bijvoorbeeld genoeg personeel hebben. Maar ook of er een match is en of ze dichtbij de locatie zitten.

Spar mikt op kleine locaties

Spar zal bij de uitbreiding van zijn netwerk van verkooppunten steeds meer mikken op kleine locaties van tussen de 80 en 100 vierkante meter. Die zijn voor Spar namelijk makkelijker rendabel te maken. Bovendien ze ook makkelijker uit te rollen. De focus op sterke uitbreiding van de verkooppunten is alleen maar mogelijk door Spars dichte winkelnetwerk. Daar wil de formule nu dus ook optimaal gebruik van maken.

The Tosti Club waarin Spar meerderheidsaandeelhouder is, moet helpen slagen te maken in foodservice.

Spar straalt vertrouwen uit

Niemand kan straks meer om Spar heen. ‘We zijn wereldwijd actief, dus ook voor toeristen straalt het Spar-keurmerk vertrouwen uit’, zegt Van der Ent. Spar streeft naar een verhouding van 70 procent bemande winkels en 30 procent onbemand. Spar kan snel schakelen, mochten zaken veranderen. Bij de pilotenopleiding in Amsterdam staan nu vendingmachines. ‘Maar gaan ze daar in plaats van één straks vier vliegsimulators neerzetten, en dan komt er misschien wel een onbemande supermarkt. De investeringen in kleine verkooppunten zijn een factor tien minder qua investering, vergeleken met een winkel. ‘Op zo’n punt is vaak al een koeling en een plafond, dan zijn alleen nog extra koeling en wat schappen nodig.’

Uitbreiding reguliere Spar-winkels

Dat wil niet zeggen dat Spar ook niet zijn reguliere winkelbestand gaat uitbreiden. Integendeel zelfs.Tien winkellocaties zijn al vastgelegd voor de komende twee jaar, weet vastgoedman Christiaan Koopmans. Het aantal winkels moet de komende drie jaar toenemen van 480 nu naar zo’n 700. Van der Ent wijst naar een groepje mannen in pak die staan te praten bij de Spar-stand. ‘Steeds meer vastgoedpartijen willen samenwerken. Spar staat goed op de kaart met deze ambitie.’