Omzet speciaalbier stokt na jaren van flinke groei

DONGEN/ZALTBOMMELl - In 2021 wist speciaalbier voor het eerst niet meer te groeien. De consumptie nam zelfs licht af met 2 procent.
Delen:
Foto: Young Perfect

Dat blijkt uit analyses van IRI en GfK op vragen van Distrifood. Martijn de Vetter, business consultant bij IRI: ‘Speciaalbier zit op −2 procent. De amberkleurige bieren doen het minder en alles wat traditioneel is, zoals seizoensbieren, blijft achter. Die verkoop was erg promogedreven en er zit minder innovatie in dit type bieren. Hard groeien nog steeds de IPA’s en diverse blonde bieren, zoals Leffe.’ Het stokken van de omzetgroei is een duidelijke trendbreuk. Over een periode van twee jaar voor 2021 groeide het segment met 32 procent, dat was goed voor €110 miljoen in die periode.

Horecaklanten komen naar de supermarkt

Accountmanager Margriet van Dillen van GfK ziet ook dat de inflatie de markt in 2022 afremt of dat horecaklanten juist naar de supermarkt komen. ‘Mensen zullen wellicht bij dit soort aankopen meer en meer op de prijzen gaan letten. Ze zullen zich thuis wel blijven verwennen, maar er toch zijn minder euro’s te besteden. Gaan ze wellicht in 2022 minder naar de horeca? De omzet was daar in 2021 ook nog lang niet op het peil van voor corona. Besteden ze die euro’s thuis en kiezen ze daar voor betaalbaardere kwaliteit? Het bezoek aan de horeca was in 2020 echt laag, maar ook in 2021 nog niet wat het was. Dat kan met het veel dicht (lockdowns) zijn te maken hebben, maar feit is dat daar minder mensen wat consumeren. Voor 2022 is het wachten op de nieuwe cijfers. Hoe dan ook, ook de energierekening, de benzine et cetera moeten betaald worden door de huishoudens. Ben je iemand met een lager of gemiddeld inkomen, dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden.’

Alcoholvrij in de min

Opvallende dalers in de biermarkt zijn daarnaast de radlers en alcoholvrij pils. Radler zakt verder weg, alcoholvrij pils groeit niet meer, maar ook alcoholhoudend pils verliest fors. Alcoholvrij zit volgens IRI op −5 procent en radler levert 31 procent in. Groei zit er nog wel in de alcoholvrije speciaalbiervarianten. Alcoholvrij speciaalbier is met 18 procent in omzet gestegen en begint een aanzienlijke markt te worden. Tot een 0,5 procent mag het alcoholvrij heten. Ook de promowet en de slechte zomer spelen een rol in omzet van met name kratten.