Industributie: Met dank aan teams en medewerkers Hessing Supervers

DEN HAAG - Vorig jaar ging Hessing met een reuzensprong naar de top, en dit jaar blijkt dat dat niet per ongeluk was. Hessing slaagt erin de koppositie te behouden als beste leverancier in private label vers. De inzet van me-dewerkers heeft daarbij de productie en de logistiek overeind gehouden.
Foto: Nathan Reinds

De top bereiken is één, de top behouden is nog iets anders. Wat hebben jullie sinds vorig jaar daaraan gedaan?

Commercieel directeur Michiel van ’t Hek: ‘Hessing heeft nog meer ingezet op het verbeteren van de samenwerking met onze retailpartners. We hebben fors geïnvesteerd in het optimaliseren van onze supply chain, en dan met name de sales operations planning. Door vraag en aanbod nog beter op elkaar af te stemmen verbeter je ook versheid en leveringsperformance. Daarnaast hebben we met de partners samen veel geïnnoveerd en zijn we begonnen met het leveren van verspakketten. Maar bovenal zijn we heel dankbaar voor de inzet van onze 2000 medewerkers. Hun inzet maakt dat Hessing in staat is geweest om klanten te blijven voorzien van vers gesneden groenten en fruit.’


Hessing Supervers

Winnaar in de Categorie Private Label – Vers


Welke invloed had de coronacrisis in het tweede crisisjaar?

‘De impact was fors. Er was ook dat tweede jaar een hogere vraag vanuit retail, doordat foodservice nog steeds stillag. Maar in de tweede golf was de impact op de bezetting in onze productielocaties nog veel groter dan in het eerste jaar. Wanneer veel mensen aan je productielijnen, je technische dienst, je chauffeurs of je inpakkers ziek thuis zitten geeft dat enorme druk op je operatie en op al je andere medewerkers. Om dan toch in staat te zijn om te blijven leveren tegen de juiste prijs en kwaliteit, dat was het grote spel. En daar zijn we wonderwel in geslaagd, maar het heeft veel gevraagd van ons personeel. Deze prijs is dan ook vooral voor onze medewerkers.’

In accountmanagement konden jullie nog wat verbeteren, leek het. De sprong hier van de vijfde plek naar de top bewijst dat jullie ook dit jaar heel veel hebben verbeterd. Wat allemaal?

‘We zijn gaan werken met multidisciplinaire klantenteams, waardoor steeds meer echte partnerships ontstaan. En we zijn gezegend met een field sales team, waardoor we ook voor de ondernemers bereikbaar zijn. Zo kunnen we ook hen adviseren, assisteren bij ombouwen en ook de feedback van ondernemers vertalen in concrete plannen voor hun hoofdkantoren. Zo weten we beter wat er speelt.’

Onze trade marketeers en productontwikkelaars combineren de harde data van de categorie met de trends in smaak, wat samen de basis voor de vele innovaties is

Jullie relatiemanagement (productontwikkeling en flexibiliteit) was al uitstekend, maar jullie weten het op het hoge peil te houden. Hoe is dat gelukt?

‘Luisteren naar klanten en consumenten. En hier spelen onze trade marketeers en productontwikkelaars een belangrijke rol. Zij combineren de harde data van de categorie met de trends in smaak, wat samen de basis voor de vele innovaties is.’

Ook in supply chain management hebben jullie een tandje bijgezet, waarmee Hessing op alle disciplines bovenaan eindigt. Wat hebben jullie hier nog kunnen verbeteren?

‘Hierover waren we dan ook echt blij verrast, en dit was een heel mooie beloning. Ook hier hebben we met de klantenteams nadrukkelijk de samenwerking opgezocht, wat uiteindelijk resulteert in een goede beoordeling.’

Hoe kijken jullie vooruit naar 2022 en 2023 in de relatie met de retail?

‘Dit peil is vol te houden, mits we nadrukkelijk met elkaar in gesprek blijven. De macro-economische ontwikkelingen raken iedereen in de keten en dus ook Hessing. Een makkelijk antwoord op deze ontwikkelingen is niet te geven en vraagt een bijdrage van iedereen: consument, producent, leveranciers en retailers. Het dwingt ons letterlijk om bepaalde heilige huisjes ter discussie te stellen en met open vizier te kijken naar dat wat er al is en wat er mogelijk nog gaat komen. Van de opkomst van flitsbezorging tot de hard stijgende energie- en grondstofprijzen en van de grillige natuur tot de krapte op de arbeidsmarkt. Interessante tijden in ieder geval die tegelijkertijd ook weer volop kansen bieden.’