Eigen loyalty-app voor supermarktondernemers

TILBURG - Local Loyalty Group lanceert een klantenapp voor zelfstandige supermarktondernemers en franchisenemers. Ook biedt het bedrijf voor eigen spaaracties een automatische zegelautomaat voor bij de zelfscankassa’s.
De app waarmee individuele supermarkten contact leggen met hun klant. Foto: Distrifood

De SuperFan-app biedt ondernemers de mogelijkheid om direct in contact te komen met hun klanten. Na een eerste pilot bij Albert Heijn Bavel van franchiser Merijn Bol start de uitrol. ‘We gaan over iets meer dan vier weken van start bij een grote ondernemers-AH. Dat is overigens nog een soft-launch, ook nog een pilot’, zegt Darek Koster, mede-eigenaar van de Local Loyalty Group. Dat is een loyaltybedrijf dat allerhande (spaar)acties organiseert voor supermarkten, zoals populaire plaatjesacties.

Nog een app? Hierom is hij volgens Local Loyalty nodig

‘Nog een app?’, hoort Koster geregeld. Maar daar is volgens hem zeker ruimte voor, ook naast de eigen app van ketens. ‘Daardoor kun je op termijn een beter contact onderhouden met je klant. Je biedt lokale relevante informatie, daar waar een app van een formule algemene informatie biedt.’ Het is volgens hem net zoals met Facebook. ‘Ze plaatsen daar informatie van de formule door. Maar ook met succes eigen content.’

App is geschikt voor lokale marketing, loyalty en aanbiedingen

Ondernemerswinkels kunnen in de app lokale informatie geven over onder meer sponsoring, eigen aanbiedingen, klanttevredenheidsonderzoek houden en spaaracties organiseren.  Klanten kunnen  op hun beurt met de app digitaal de spaarzegels van een lokale actie sparen.

Geautomatiseerde zegeltjesautomaat met succes getest bij AH en Jumvo

Voor klanten zonder app, of klanten die liever fysieke zegels sparen, komt er in de pilot-winkel bovendien een geautomatiseerde zegeltjesautomaat te staan. Die is eerder al getest bij een ondernemers-Jumbo en AH. ‘Dat is geen pilot meer, die rollen we uit’, aldus Koster. Klanten die zelfscannen en afrekenen moeten tot nu toe voor lokale spaaracties zegeltjes vragen aan een caissière. ‘Dat hoeft niet meer. Door intoetsen of scannen van het aankoopbedrag krijg je zegels.’

Ondernemer krijgt ook klantendata ter beschikking

Naast het gemak voor de klant is er voor ondernemers nog een groot voordeel. Formules verzamelen via hun klantenkaart en de app veel informatie over de klanten. Ondernemers hebben daar geen toegang toe. ‘Met de app bouw je een eigen database. Dan kun je eigen klanten bijvoorbeeld pushberichten sturen.’

Plus-ondernemer begint spoedig met app en zegeltjesautomaat

Na de start zullen er snel meer supermarkten volgen. Er is volop belangstelling, zegt Koster. ‘We hebben ook een Plus-ondernemer die binnenkort met de app en de zegeltjesautomaat aan de slag gaat.’