Oliehoorn verkoopt sauzen rechtstreeks aan de retail

Oliehoorn verkoopt sauzen  rechtstreeks aan de retail

Oliehoorn, de bekende Nederlandse sauzenfabrikant, verkoopt sinds 1 januari dit jaar rechtstreeks aan de retail. Daarvoor verliep de distributie via een grossier.

Jumbo, Albert Heijn en de Superunie-leden hebben de bekende sauzen van Oliehoorn al geruime tijd in de schappen staan. Sinds 1 januari van dit jaar is er iets veranderd en wordt er rechtstreeks gekocht van de sauzenfabrikant uit Hoorn. Daarvoor verliep de aankoop via een grossier.

Oliehoorn werd in 1981 in Hoorn opgericht. De sauzenfabrikant kent drie afzetkanalen: foodservice, retail en industrie. Het familiebedrijf telt zo’n 70 medewerkers in een platte organisatie.

‘Onze kracht is dat we snel kunnen reageren en ook snel bij onze klanten zijn als het nodig is. Onze roots liggen in de foodservice. We zijn een gevestigde naam in fritessaus, curry, mayonaise en ketchup’, stelt Fabian Rust, die sinds 2018 commercieel eindverantwoordelijk  is binnen het bedrijf. ‘De consument heeft ons echt leren kennen van "die lekkere saus" bij de cafetaria’, aldus Rust.

Ontwikkelingen in de markt

‘Gezien alle veranderingen in de markt zien wij de komende jaren veel mogelijkheden voor verdere groei’, verklaart Fabian Rust de keuze om de verkoop aan retail in volledig eigen beheer te laten plaatsvinden, net zoals de andere markten waar Oliehoorn rechtstreeks aan levert.

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsbeleid”

Oliehoorn is sinds enkele weken in een nieuw jasje verkrijgbaar legt marketeer Stefan Kosse uit. ‘Kwalitatief, recyclebaar en eigentijds. Met een nieuwe draaidop, vers-seal en in een 100% plastic recyclebare fles’, aldus Kosse, die uitlegt dat het siliconen membraan in de vorige dop niet recyclebaar was. ‘Daarom hebben we actie ondernomen.’

Duurzaamheid speelt namelijk een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsbeleid; het is een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Op duurzaamheidsgebied schetsen Rust en Kosse vijf speerpunten: energie, verpakkingen, grondstoffen, afvalstromen en medewerkers. Om een voorbeeld te geven: sinds 2020 produceert Oliehoorn Co2-neutraal.

De introductie van lokale helden

‘Dit jaar wordt nog meer ingezet op de lokale helden strategie’, aldus Stefan Kosse. ‘Dan richten we ons in grote mate op sauzen die in de regio al herkenbaar zijn, maar ook landelijke potentie hebben of dat al bewezen hebben. Zoals de Brander mayonaise, die sinds 2020 ook in de retail verkrijgbaar is’, aldus Kosse, die enthousiast is over deze mayonaise gebaseerd op een Groningse receptuur. 

Brander mayonaise kenmerkt zich als onderscheidend en heeft een karakteristieke smaak”

Brander mayonaise kenmerkt zich als onderscheidend en heeft een karakteristieke smaak. De mayonaise heeft een hoger aandeel mosterd, zichtbare stukjes zwarte peper en een unieke kruidenmix.

Nieuw: De Zeedijk mayonaise

‘We gaan hier nu een tweede held aan toevoegen’, legt Kosse uit. ‘De Zeedijk mayonaise, die bekend is geworden door Slagerij Vet uit Amsterdam vindt mogelijk dit jaar ook de weg naar de retail.’ Slagerij Vet speelde met ingrediënten totdat een unieke smaakbeleving werd gevonden. Veel Amsterdammers en toeristen zijn idolaat van het broodje Zeedijk van de slager aan de Zeedijk. De smaakmaker ervan is de topping: een zoet-pittige kerriemayonaise.

Fabian Rust: ‘Waar de mayonaise vooral bekend is in Amsterdam zijn wij ervan overtuigd dat wij heel Nederland enthousiast kunnen maken over deze mayonaise.  We hebben er alle vertrouwen in dat het gaat lukken en betrekken ook Slagerij Vet hier actief in. Na de fans van Brander willen we ook dat er fans van Zeedijk opstaan.’ De mayonaise is lekker op broodjes, burgers, vleesgerechten, friet, snacks en bittergarnituur.

‘Wat bij ons uiteindelijk altijd centraal staat, is dat wij genietmomenten blijven creëren voor sausliefhebbers. Met zowel onze lokale helden als de dagelijkse sauzen verrassen wij met smaaksensaties’, verklaart Rust.

Dit artikel is gesponsord door Oliehoorn.

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen.

Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.