Danone neemt merkenportfolio onder handen

PARIJS - De Franse levensmiddelenreus Danone heeft de langverwachte strategie voor de komende jaren gepresenteerd. Onderdeel hiervan is een herschikking van het merkenportfolio, waarbij het bedrijf zowel merken wil kopen als verkopen.
Delen:
Foto: Shutterstock

Dat bleek bij de presentatie van topman Antoine de Saint-Affrique. Doelstelling van het nieuwe plan Renew Danone is om het concern richting de toekomst duurzaam en competitief te laten groeien. Onder leiding van de vorig jaar aangetreden topman is het hele bedrijf de afgelopen zes maanden compleet doorgelicht. Daaruit kwam naar voren dat Danone te weinig focus heeft gehad op de activiteiten in het hart van het bedrijf en te weinig heeft geïnvesteerd in innovatie.

Danone formuleert vier pijlers voor de toekomst

Op basis hiervan zijn vier pijlers voor de toekomst geformuleerd: 1. herstel van de concurrentiekracht in de belangrijkste segmenten, kanalen en regio’s, 2. selectieve groei van Danone in verschillende segmenten, kanalen en regio’s, 3. ontwikkeling van groeikansen voor de toekomst en 4. het herinrichten van het merkenportfolio. Door zich op deze vier pijlers te richten moet Danone een toekomstbestendig bedrijf worden.

Nieuwe topman had nieuwe strategie als belangrijkste opdracht

De Saint-Affrique trad op 1 september vorig jaar aan bij Danone. De voormalige topman van chocoladefabrikant Barry Callebaut volgde toen de eerder vertrokken Emmanuel Faber op. Diens op plantaardige voeding gerichte groeistrategie zorgde in combinatie met tegenvallende prestaties voor steeds grotere spanningen met investeerders. Danone is groot in onder meer zuivel, water en babyvoeding. In Nederland is het bedrijf bijvoorbeeld bekend van Danoontje, Hüttenkäse, Activia en Actimel.

Danone rekent voor dit jaar op een verminderde winstgevendheid

Voor het lopende jaar rekent Danone op een lagere operationele winst onder invloed van vooral hogere kosten van grondstoffen en logistiek. Prijsverhogingen moeten wel zorgen voor een omzetstijging van tussen de 3 en 5 procent. In de jaren daarna moet de omzetstijging op dat peil blijven, maar de operationele winst sneller gaan stijgen.