Achtergrond: Deze versgroepen hebben vorig jaar omzet ingeleverd

ZALTBOMMEL - De versomzetten in supermarkten zijn de afgelopen tien jaar enorm gestegen. Vooral agf kreeg steeds meer aandacht van alle formules. In 2021 was dat in ieder geval niet zo, verschillende belangrijke versgroepen zaten in de min. Al zijn er ook positieve uitzonderingen. De cijfers op een rijtje.
Maaltijden en maaltijdsalades. Foto: Cor Salverius

Nederlandse supermarkten hebben volgens cijfers van onderzoeksbureau IRI in 2021 een omzetgroei van 2,3 procent geboekt. De terugkerende beperkingen voor de horeca afgelopen jaar speelden daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Ook werd thuiswerken veelal aanbevolen door de rijksoverheid, waardoor omzet vanuit bedrijfscatering overging naar de supermarkten. Niet alleen supermarkten profiteerden hier natuurlijk van, ook bezorgdiensten bloeiden.

Groei supermarktomzet was na topjaar 2020 niet verwacht

Voorafgaand aan het jaar was de verwachting dat door de snel voortschrijdende vaccinatiegraad de coronabeperkingen zouden eindigen. Dat zou hebben betekend dat supermarkten de topomzetten uit 2020 niet konden evenaren. Dat is dus in de praktijk anders afgelopen. Volgens de IRI-cijfers hebben supermarkten €45,1 miljard omgezet, wat dus een plus is van ongeveer €1 miljard. Alle cijfers zijn inclusief harddiscount en de verkopen van online supermarkten. Daarbij is uitgegaan van 52 weken, een jaar eerder was er een extra week.

Omzetgroei supermarkten komt vooral uit non-food

Als in detail naar de verschillende omzetgroepen (lopend jaar tot en met week 52) wordt gekeken, dan moet er een belangrijke nuance worden gemaakt. Van de vier hoofdsegmenten (vers, houdbaar, vriesvers, non-food) zit er maar één in de plus: non-food. Die omzet stijgt met 5,6 procent naar €5,5 miljard. Daar springen een aantal groepen uit. Rookwaren (+9,1%), dier (+7,7%) en wasmiddelen/reinigers (+2,1%). De stijging bij tabak is daarbij onder meer te danken aan accijnzen.

In absolute zin grootste omzetdaling in 2021 in versgroepen

Vriesvers zit met -3,5% (€1,5 miljard) relatief het verst in de min, houdbaar zit nipt in de min (-0,2% naar €14,8 miljard). Maar in absolute zin gaat vers het hardst achteruit (-0,9% naar €19,7 miljard). Dat kan mogelijk worden toegeschreven aan het feit dat de coronabeperkingen in delen van het jaar wel aanzienlijk werden verlicht. Maar het is toch wel een opvallende ontwikkeling. Het is bovendien een ontwikkeling die niet bij alle versgroepen te zien is. In verschillende segmenten binnen vers is juist een toename van de omzet te zien.

Supermarkten verkochten in 2021 vooral minder vlees, vis en agf

De overall-daling kan vooral worden toegeschreven aan agf en vlees/vis met minnen van respectievelijk 1,6 en 4,3 procent. In geld betekent dit dat supermarkten, harddiscounters en websupers voor €155 miljoen minder aan vlees en vis verkochten en voor €85 miljoen aan agf. De andere twee versgroepen in de min zijn zuivel/eieren/geelvetten (-1,1%) en kaas (-1,8%). Dat zijn kleinere assortimentsgroepen, waardoor deze dalingen minder zwaar meetellen in het totaalcijfer.

Met maaltijden en brood/banket werd juist meer omzet geboekt

Zoals vermeld zijn er ook versgroepen die juist wel groeien. In geld en percentage valt vooral de toegenomen verkoop van verse maaltijden op. De omzet steeg met 8,2 procent of €44 miljoen. Brood en banket is een andere groep die het erg goed deed in 2021. Ten opzichte van een jaar eerder stegen de verkopen met 1,4 procent of €31 miljoen. Tenslotte ging er ook voor meer geld aan vleeswaren over de toonbank: €22 miljoen, 1,1 procent.