Food Data: Hier zijn flitsbezorgers actief en in deze steden hebben ze plannen

ZEIST - Vier buitenlandse flitsbezorgers zijn inmiddels in Nederland geland. Distrifood zet op een rijtje waar ze nu al actief zijn en kijkt in welke steden Gorillas, Flink, Getir en Zapp plannen hebben om te beginnen. Vooral Flink lijkt grote ambities te hebben voor Nederland.
Delen:
Riders van Zapp in Amsterdam aan het werk. Foto: Zapp

De groei van de zogenoemde flitsbezorgers, partijen die met koeriers binnen 10 minuten tot een kwartier boodschappen bezorgen, gaat keihard. Begin dit jaar ging het van oorsprong Duitse Gorillas van start en inmiddels zijn het eveneens Duitse Flink, het Turkse Getir en het Britse Zapp in Nederland actief. Consumenten in sommige delen van Amsterdam kunnen alle vier de snelbezorgers laten komen.

Gorillas 2.0: Het geheime plan dat naar winst moet leiden

Gorillas wil rendabel worden door de bestelfrequentie en de gemiddelde besteding van €20 omhoog te krikken. Dat staat in een intern plan, Gorillas 2.0, van de flitsbezorger waar de Duitse financiële website Capital.de de hand op wist te leggen. Ook moet het aantal uitgeleverde orders per darkstore per dag flink stijgen.
Lees het artikel >>>

Gorillas actief in meeste steden

Distrifood inventariseerde bij de vier spelers in welke steden ze actief zijn. En op basis van de vacatures op eigen websites voor welke nieuwe steden in Nederland op zijn minst wordt gekeken voor expansie. Conclusies: Gorillas is op dit moment actief in de meeste verschillende marktgebieden, maar lijkt in uitbreiding stil te staan. Flink is het meest ambitieus en heeft een oogje op liefst 17 nieuwe marktgebieden. Zapp en Getir richten zich op de grootste steden.

Nieuwe term voor flitsbezorgers: quick commerce

De manier van werken van de spelers zit ongeveer hetzelfde in elkaar. Op relatief goedkope locaties worden zogenoemde darkstores ingericht. Als bestellingen binnenkomen, worden deze binnen 2 minuten uit de schappen gehaald en verpakt in papieren tassen. Deze worden vervolgens meegegeven aan koeriers die de bestelling in rugzakken naar de klant brengen. De overkoepelende term die wordt gebruikt is soms quick commerce.

Getir kan met ‘Snel’ grotere deuk slaan in omzet supers

Getir strijkt als flitsbezorger neer in Nederland. Maar naast 'flits' is er in thuisland Turkije ook succesvol Getir Snel: een groter assortiment, iets langzamer, maar nog steeds 30 minuten. En ook vers brood van de bakker of vlees van de lokale slager als de klant het wil. Trouwens, in Turkije schrijft het bedrijf gewoon zwarte cijfers.
Lees het interview >>>

Vooral jonge consumenten willen boodschappen snel

Twee van de start-ups zijn van oorsprong Duits. Uit onderzoek van onderzoeksinstelling IFH Keulen blijkt dat de snelle aanbieders van boodschappen de markt doen veranderen. Vooral jongere consumenten stellen hun verwachtingen voor de bezorging van levensmiddelen bij. Liefst 60 procent van de Duitsers tussen de 18 en 29 vindt dat boodschappen bij voorkeur maximaal 4 uur na bestellen binnen moeten zijn. Bij de totale Duitse bevolking ligt dat percentage op 28 procent.

Veel geld investeerders, maar twijfel over rendement

De partijen hebben ook gemeen dat ze veel geld van investeerders hebben gekregen voor snelle groei en dat ook gebruiken. Twijfels zijn er overigens ook. Brancherekenaars vragen zich af hoe deze concepten met supermarktmarges daadwerkelijk ooit winstgevend kunnen worden. Sommige experts spreken van een soort zeepbel, waarbij vooral veel geld van investeerders wordt verbrand. Dat neemt echter niet weg dat de flitsbezorgers in Nederland zijn gearriveerd en de potentie hebben de markt te veranderen.

Amsterdam bezorgd over impact flitsbezorgers

De gemeente Amsterdam gaat de gevolgen van flitsbezorging voor winkelgebieden, de verkeersveiligheid en het straatbeeld onderzoeken.
Lees het bericht >>>

Foto: Distrifood

Gorillas

De oorspronkelijke flitsbezorger. De partij begon vorig jaar in Duitsland en breidde begin dit jaar als eerste uit naar Nederland. Amsterdam en Rotterdam waren de eerste twee steden en inmiddels rijden de fietskoeriers van Gorillas in 10 Nederlandse steden. Opvallend is dat de vacaturepagina van Gorillas weliswaar veel banen in Nederland aanbiedt, maar geen functies vermeldt in steden waar de partij nu nog niet actief is. Interessant: bij een eerdere inventarisatie van Distrifood werden nog vacatures in Amersfoort en Den Bosch gevonden. Deze staan nu niet meer op de website en Gorillas is hier ook niet van start gegaan. Het bedrijf lijkt wel binnen bestaande steden uit te breiden. Gorillas wil hier verder niets over zeggen. In antwoord op vragen van Distrifood laat het bedrijf weten ‘geen uitspraken over expansie’ te doen.
Land van Herkomst: Duitsland
Oprichters: Jorg Kättner en Kagan Sümer
Steden Nederland: 10
Locaties: Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Groningen, Haarlem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht
Expansie: Geen bekend

Flink

De tweede flitsbezorger die in Nederland actief werd, het eveneens Duitse Flink, is sinds enkele maanden in ons land bezig en inmiddels in acht steden. Het bedrijf werd in Berlijn opgericht door enkele jonge ondernemers, onder wie Christoph Cordes, de zoon van de voormalige Metro-topman Eckhard Cordes. Het bedrijf verwierf snel veel geld voor expansie en verzekerde zich van de ondersteuning van een van de grootste retailbedrijven van Duitsland, Rewe, dat als toeleverancier, investeerder en aandeelhouder bij de flitsbezorger betrokken is. Ook oud-topman Patrick Müller-Sarmiento van hypermarktketen Real (ooit onderdeel van Metro) investeerde in Flink. Het bedrijf sprak voor Nederland eerder de verwachting uit eind dit jaar in 15 steden actief te willen zijn. De website vermeldt echter maar liefst 17 steden waar het bedrijf op zoek is naar bijvoorbeeld iemand die de mini-hub wil beheren. ‘De propositie van Flink werkt alleen in grote steden’, zegt Celine Beelen namens Flink. ‘Op dit moment kan ik kwijt dat Flink binnenkort een hub zal openen in Hilversum en tevens werkt aan de uitbreiding van het bezorggebied van reeds beschikbare steden.’
Land van herkomst: Duitsland
Oprichters: Christoph Cordes, Julian Dames en Oliver Merkel
Steden Nederland: 8
Locaties: Amsterdam, Breda, Delft, Den Haag, Haarlem, Groningen, Tilburg, Utrecht
Expansie: Almere, Amersfoort, Amstelveen, Arnhem, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Enschede, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Zaandam, Zoetermeer, Zwolle

Getir

Getir arriveerde eind mei in Nederland, toen de eerste koeriers de weg op gingen in Amsterdam. Het bedrijf werd in 2015 opgericht in Turkije en bezorgt de boodschappen met scooters met een gele bak achterop. De onderneming is in bijvoorbeeld Istanboel niet meer weg te denken uit het straatbeeld en heeft de afgelopen maanden ook miljoenen binnengehaald voor internationale expansie. In Nederland blijven de activiteiten vooralsnog beperkt tot de hoofdstad, maar de website vermeldt een vijftal steden waar de onderneming op zoek is naar mensen. Dit zijn de vier grootste steden na Amsterdam en Zaandam. Florian Brunsting, eerder actief voor Uber Eats, is de general manager voor Nederland.
Land van herkomst: Turkije
Oprichters: Tuncay Tütek, Serkan Boroncili en Nazim Salur
Steden Nederland: 1
Locaties: Amsterdam
Expansie: Den Haag, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht, Zaandam

Zapp

Het Britse Zapp werd vorig jaar opgericht in Londen in het Verenigd Koninkrijk en wordt in kapitaal onder meer ondersteund door de oprichter van Skype. Een van de oprichters werkte eerder op het hoofdkantoor van Amazon in Seattle. Het bedrijf onderscheidt zich in Nederland door als enige partij 24 uur per dag de boodschappen thuis te bezorgen bij consumenten. De onderneming ging op 1 juli van start in Amsterdam en dat is vooralsnog ook de enige stad waar de koeriers van Zapp rondrijden.
Land van herkomst: Verenigd Koninkrijk
Oprichters: Joe Falter, Navid Hadzaad
Steden Nederland: 1
Locaties: Amsterdam
Expansie: Den Haag, Rotterdam, Utrecht

Dit vind je misschien ook interessant