Grote prijs voor zevende verpakking Heks’nkaas

Je hebt Heks’nkaas, de enorm populaire dip met legio toepassingen, en die introduceer je in een tube. Simpel idee, maar wel weer zó’n fijne toevoeging dat het goed is voor de Wheel of Retail in de categorie Kaas.
Herbert Wesselink krijgt de felicitaties van Distrifood-hoofdredacteur Peter Garstenveld voor de overwinning met Heks’nkaas tube. Foto: Michel Zoeter/bewerking: Colorscan

Zomerreeks: Wheel of Retail winnaars 2021

Wheel of Retail is dé verkiezing voor het beste nieuwe product in de Nederlandse supermarktwereld. De Wheel prijzen zijn uitgereikt in april. In deze zomerreeks vertellen de winnaars over innovatie in hun productcategorie.
Lees meer artikelen over Wheel of Retail >>>

Heks’nkaas Origineel in Tube is geïntroduceerd in week 34 van 2020. Op de tube staat een Bugle afgebeeld en dat iconische beeld zegt precies wat het product zo goed maakt: Heks’nkaas is lekker, maar met deze tube is het nu ook heel makkelijk te doseren, om bijvoorbeeld Bugles mee te vullen.

Waarom past Heks’nkaas zo goed bij een bedrijf als Signature Foods?
Productmanager Karlijn Ordelmans: ‘Signature Foods is sinds eind 2017 eigenaar. We zijn merkenbouwers, met Johma, met Heks’nkaas en sinds kort ook Los Taqueros. We willen maximaal invulling geven aan de borrelplank, en daar kan Heks’nkaas niet bij ontbreken. Het zijn niet direct concurrerende producten, maar wel allemaal voor het gebruiksmoment borrel. De merken zitten in verschillende levensfasen, waardoor we veel van elkaar kunnen leren.’

Salesmanager Herbert Wesselink: ‘Heks’nkaas ligt van oudsher in het kaasschap en niet in het schap bij de salades. Dat maakt het ook in prijsstelling en marketing een ander product dan bijvoorbeeld Johma.’

Bekijk hoe de winnaar van de Wheel of Retail is bekendgemaakt: (tekst gaat verder onder de video)

Dit is lang niet de eerste soort verpakking waarin het product verschijnt. Hoeveel zijn er nu?
Wesselink: ‘Het is ooit begonnen met het iconische emmertje van 200 gram, bij iedereen wel bekend, verkocht vanuit het wandmeubel voor kaas in zelfbediening. Toen bedachten we: we zouden ook in de verscounter moeten leggen. Die kaaskopers vormen een ander publiek, die counter is vooral private label en kent veel transparante verpakkingen. Dus brachten we een nieuwe verpakking van 150 gram, met een bescheiden beeldmerk en een ambachtelijker imago. Het werd een succes, onder een nieuwe doelgroep van vooral oudere mensen en tweepersoonshuishoudens. Vier jaar geleden kwamen de tapasmeubels op, met kleinere stukken kaas en bakjes tapas, voor borrelgemak, met aanbiedingen als ‘drie voor vijf euro’. Daarvoor hebben we de dipcup ontwikkeld: 115 gram met dezelfde receptuur. Spannend, want misschien zou het kannibaliseren. Maar ook dit werd een succes, vooral onder jongeren, die veel meer variatie op de plank willen. Deze eerste drie hebben dus echt alle een heel eigen groep kopers.’

‘Vervolgens hebben we voor de wandkoeling en versafdeling ook een XL-verpakking ontwikkeld, want voor sommige klanten was de gewone emmer toch te gauw leeg. Beide in 275 gram. Werd ook weer een succes. Van recente datum is de trend dat retailers voor kleine huishoudens mini-stukjes kaas aanbieden: puntje brie, puntje blauw, voor een klein kaasplankje, en alles voor een euro. Voor die toepassingen hebben we een mini-dipcupje ontwikkeld van 55 gram. En inderdaad: ook dat lukte.’

Er staan Bugles op de verpakking. Wat is de link met PepsiCo?
Ordelmans: ‘We hebben in het verleden vaker samengewerkt met PepsiCo. Ooit hadden zij een vraag onder consumenten uitgezet over hun favoriete vulling voor Bugles: hoe vul jij ze? Daar kwam uit dat Heks’nkaas daarvoor het meest populair is. Dus hebben we contact opgenomen, juist omdat het zo’n heel goede match bleek. Zo hebben we samen op de Huishoudbeurs gestaan en andere acties gedaan.’

‘Met deze tube is dat weer actueel omdat je hiermee Bugles nog makkelijker kunt vullen. Met second placement kunnen we samen slimmer inspelen op actiemogelijkheden in de winkels. Maar natuurlijk zijn er ook vele andere toepassingen en gerechten met Heks’nkaas denkbaar.’

Je staat met zes soorten verpakking in de winkel. Dan kom je met een zevende verpakking. Is de retail dan verbaasd?
Wesselink: ‘Laat ik zo zeggen: er zaten echt heel leuke reacties bij. Maar alle retailers hebben de tube opgenomen, met uitzondering van de discounters dan.’

Ik durf het bijna niet te vragen: welk vervolg zien jullie hierop?
Ordelmans: ‘We blijven het assortiment natuurlijk volop ondersteunen en proberen het merk nóg bekender te maken. En vanaf week 24 volgt een nieuwe introductie: Heks’nkaas Vegan. Nadrukkelijk bestemd voor het veganschap.’

Dit zijn de beste productintroducties van 2020

Dit zijn de meest succesvolle, nieuwe producten die in 2020 in de supermarkt zijn geïntroduceerd. De lijst is tot stand gekomen door alle introducties te ranken op toegevoegde omzet per week door Nielsen.
Bekijk de volledige lijst >>>