PepsiCo gaat flink snijden in suikergehalte dranken

CHICAGO - Frisdrankenreus PepsiCo gaat de hoeveelheid suiker in zijn dranken in de Europese Unie de komende jaren fors terugbrengen. In 2025 moet al sprake zijn van een afname met 25 procent. Dit percentage moet in 2030 zijn opgelopen naar 50 procent.
Foto: Shutterstock

Dat heeft de Amerikaanse onderneming bekendgemaakt. Ook wil het bedrijf meer voedzame snacks op de markt brengen. Om de suikerdoelstelling te bereiken worden recepten herzien met behulp van laagcalorische zoetstoffen. In snacks zet de fabrikant sterker in op zijn popcornmerk PopWorks en het assortiment Lay’s Oven Baked. Het bedrijf reageert op toenemende druk vanuit overheden en andere stakeholders in de strijd tegen onder meer obesitas.

Al één op drie frisdranken suikervrij

‘In Europa is vandaag de dag al één op de drie dranken die we verkopen suikervrij en we geloven dat deze trend zich de komende jaren alleen maar zal voortzetten’, zegt Silviu Popovici, de hoogste baas van PepsiCo in Europa in een toelichting op de nieuwe strategie. Europa is voor het bedrijf een belangrijke markt. Eénvijfde van de totale omzet van het concern komt uit Europa, alleen de Verenigde Staten is nog belangrijker voor de fabrikant van onder meer Pepsi Cola, Lipton Ice Tea en 7UP.

Markt gezondere snacks richting 1 miljard dollar

De omzet in gezondere snacks moet de komende paar jaar vertienvoudigen en in 2030 de omzetgrens van 1 miljard dollar doorbreken.