Markt voor flitsbezorging €1,6 miljard in Verenigd Koninkrijk

LONDEN – De markt voor flitsbezorging is in Groot-Brittannië in korte tijd gegroeid naar 1,4 miljard Britse pond, zo’n €1,6 miljard.
Een bezorger van Gorillas onderweg in Utrecht. Foto: Herbert Wiggerman

Flitsbezorging, het bezorgen van boodschappen binnen een uur of in veel gevallen binnen 30 minuten, groeit snel. Naar schatting van dataonderzoeker IGD is die markt in het Verenigd Koninkrijk nu al €1,6 miljard waard en zal groeien naar 3,3 miljard pond, ofwel €3,84 miljard.

Corona impuls voor flitsbezorging

Volgens Simon Mayhew, HoofdOnline Retail Insight bij het onderzoeksbureau heeft deze quick commerce (flitsbezorging), een impuls gekregen door de corona-pandemie. ‘Daardoor is het nu zelfs  een apart kanaal en gemeengoed geworden’, aldus Mayhew. ‘Deze groei zien we niet alleen in he het VK, maar over heel de wereld. Namen van bezorgers als Fancy, Getir, Weezy, Gorillas en Jiffy zijn inmiddels breed bekend en raken ingeburgerd bij consumenten.’

Een op drie Britten

Uit het rapport blijkt dat een op de drie Britten inmiddels is geïnteresseerd in flitsbezorging of er al gebruik van heeft gemaakt. De belangrijkste redenen om flitsbezorgers te gebruiken, zijn een behoefte aan food-on-the go, zoals op de werkplek en voor de maaltijd ‘van vanavond’. De gemiddelde leeftijd van gebruikers van flitsbezorgers is 36 jaar en ze zijn afkomstig uit een stedelijke omgeving. 7 op 10 van de gebruikers zegt pas op het laatste moment van de diensten van flitsbezorgers gebruik te maken en dan vooral voor momenten zoals een spontane barbecue, tijdens/na het sporten en feestjes.

Drie types aanbieders

IGD onderscheidt drie types aanbieders/flitsbezorgers. Zogenaamde third party aggregators die voor andere partijen de bezorging doen of via hun eigen website boodshcappen van derde aprtijen aanbieden. Het zijn bezorgers zoals Deliveroo die al langer kant-en-klare maaltijden bezorgen maar inmiddels ook boodschappen boodschappen bezorgen via derde partijen zoals supermarkten. Daaronder zitten ook partijen zoals Instacart die geen maaltijden bezorgen maar zich sec op het bezorgen van boodschappen focussen.  Ten tweede is er het snel groeiende segment van pure players,  de flitsbezorgers zoals Gorillas en Flink’, die ook al in Nederland actief zijn, en vanuit eigen lokale dark stores boodschappen soms al binnen tien minuten bij de klant thuisbrengen. Als antwoord op dit snelle  geweld storten ook de reguliere supermarktketens zich op deze markt. Ze introduceren hun eigen snelle bezorging, zoals Sainsbury’s met Chop Chop en Ocado met Zoom.