Duitse discounter Netto lanceert eigen duurzaamheidskompas

MAXHÜTTE-HAIDHOF – De Duitse merken-discounter Netto lanceert een eigen duurzaamheidskompas dat onder meer milieuvriendelijk winkelen makkelijker moet maken.
Foto: website Netto

Vier verschillende symbolen geven aan of een artikel voldoet aan milieucriteria voor meer biodiversiteit, bescherming van natuurlijke hulpbronnen, bescherming van zoetwater en/of bescherming van het klimaat. De symbolen zijn te zien op het schapkaartje, op het web en in de app van Netto. De keten is naar eigen zeggen de eerste supermarktketen in Duitsland die zo’n kompas introduceert. Volgens de discounter vereenvoudigt het kompas het milieuvriendelijk winkelen.

Het logo voor meer biodiversiteit is een van de vier logo’s die Netto gaat gebruiken. Foto: Netto

Duurzame doelen VN

De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties vormen de basis voor de criteria waaraan producten mmoeten voldoen om een van de  logo’s te krijgen. . Of een artikel symbolen uit het duurzaamheidskompas krijgt, hangt af van de ingrediënten en eventuele toevoegingen. Voor de beoordeling worden algemeen erkende certificaten en keurmerken gebruikt zoals EU biologische keurmerk en keurmerken zoals FSC.

Eerst bij diervoeders en drogmetica

Het duurzaamheidskompas wordt in eerste instantie geïntroduceerd bij diervoeders en drogisterijartikelen. In de toekomst zal de etikettering voor meer verantwoorde artikelen worden uitgebreid naar andere productgroepen, aldus de discounter in een persbericht. Met het duurzaamheidskompas zijn we pioniers in het discountlandschap en leveren we een belangrijke bijdrage aan meer verantwoord gedrag’, aldus Christina Stylianou, verantwoordelijk voor communicatie bij de keten.

Duurzame bedrijfscultuur

Volgens Netto is het nemen van verantwoordelijkheid voor het milieu en het afstemmen van de inkoop op duurzaamheidsaspecten al jaren bedrijfscultuur bij Netto. Zo laat de keten al sinds 2019 bij 120 huismerkartikelen met een logo zien dat ze vrij zijn van microplastics. Daarnaast is de discounter  partner van WWF Duitsland.  Naast het uitbreiden en promoten van het duurzamere huismerkassortiment, werkt Netto naar eigen zeggen ook aan het verkleinen van de eigen ecologische voetafdruk. Netto telt 4260 vestigingen die wekelijks door 21 miljoen klanten worden bezocht.