Omzet Tesco stijgt ondanks versoepelingen

LONDEN - Tesco realiseerde in het afgelopen kwartaal een hogere omzet dan tijdens de piek van de eerste coronalockdown. Britse marktleider breidt ook zijn test met het razendsnel bezorgen van boodschappen onder de naam Whoosh sterk uit.

De omzet in het kwartaal dat eindigde op 29 mei steeg met 0,5 procent naar 10 miljard pond (zo’n €11,7 miljard). Ten opzichte van 2019, de tijd voor corona, bedraagt de omzetplus 9,3 procent. Online is een belangrijke motor achter de groei. Tesco bezorgde wekelijks gemiddeld 1,3 miljoen bestellingen, bijna een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden.

VK liep voorop met versoepelingen

De omzetstijging is opmerkelijk omdat het Verenigd Koninkrijk de afgelopen maanden, onder invloed van een succesvolle vaccinatiecampagne, beperkingen aan het opheffen was, waardoor sommige analisten op een lichte daling van de omzet hadden gerekend. Topman Ken Murphy zegt in een toelichting op de resultaten wel te verwachten dat de groei onder invloed van versoepelingen zal afzwakken. Recent werd wel de datum voor het volledige einde aan de beperkingen uitgesteld.

Whoosh naar nog 11 locaties

Tesco begon vorige maand met de nieuwe snelle bezorgdienst Whoosh, waarbij vanuit winkels boodschappen snel bij klanten thuis worden gebracht. De test loopt in Wolverhampton, maar wordt nu uitgebreid naar 11 nieuwe locaties. Britse supermarkten zetten onder invloed van start-ups versterkt in op het snel bezorgen van boodschappen. Zo heeft Sainsbury’s onder de naam Chop Chop een soortgelijke dienst en werkt een aantal formules samen met Deliveroo en Uber Eats.