Aldi laat klant betalen voor agf-zakjes

DOETINCHEM - Aldi vervangt alle huidige plastic zakjes op de agf-afdelingen voor de duurzamere biobased-tasjes. Hiervoor zal de klant dan moeten betalen. Ook AH en Plus maken werk van het gebruik van zo min mogelijk plastic.
De strak vormgegeven groenteafdeling van Aldi staat haaks op de andere schappen en is overzichtelijk. Ook andere producten voor het diner staan in de buurt. Foto: Koos Groenewold

Aldi rekent het symbolische bedrag van 1 cent voor de milieuvriendelijkere verpakkingen. ‘We geven hiermee een signaal af aan de consument door ze niet meer gratis weg te geven’, zegt woordvoerder Dieuwertje de Jong. De nieuwe zakjes liggen nog niet in alle filialen, geeft De Jong aan. Eerst moet de restvoorraad plastic zakjes worden opgemaakt. Aldi reageert hiermee op kritiek van Dirk Groot, die met zijn bedrijf Zwerfinator zwerfafval landelijk in kaart brengt. Hij vindt dat supermarkten hun beloften over het verduurzamen van verpakkingen niet altijd nakomen. Aldi gaf al in 2019 aan geen gratis agf-zakjes meer weg te geven.

Dry misting-systeem AH

Groot spaart ook AH niet: de marktleider beloofde twee jaar geleden paprika’s, bospeen, zoete paprika en bananen niet meer in plastic te verpakken. Maar is die belofte volgens Groot nog niet nagekomen. Woordvoerder Pauline van den Brandhof herkent zich niet in de zienswijze van de Purmerender. Ze noemt de dry misting-techniek als voorbeeld van een vernieuwd verpakkingsconcept. Dit systeem houdt groente en fruit goed op temperatuur met een verfijnde verneveling van water. Hierdoor heeft agf geen verpakking nodig. AH rolde dit systeem uit in 2019 en het is nu in 711 winkels geïnstalleerd, aldus de woordvoerder. ‘Zodra alle winkels dry misting hebben, kunnen we nog meer producten verpakkingsvrij aanbieden.’ Dit jaar start AH een test met leverancier Contronics een methode om dry misting op afstand te monitoren en zo nodig bij te stellen. ‘Dit om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de effecten van dry misting.’

Bricks van Plus

Groot herinnert zich de belofte van Plus om, na de actie met de Marble Mania-knikkers, de volgende actie gadgets te verpakken in een verpakking zonder plastic. De Bricks, een soort EK-legopoppetjes, zitten nog steeds in hetzelfde verpakkingsmateriaal als de Marble Mania-knikkers, constateert Groot. Plus bevestigt het contact met Zwerfinator. ‘We hebben aangegeven met toekomstige acties nog beter te letten op materiaal dat wordt gebruikt. De Bricks-verpakking bestaat uit FSC-gecertificeerd papier met een laag PE-laminaat’, legt woordvoerder Felicity Nieman uit. ‘Het terugdringen van plastic is een belangrijk aspect binnen ons mvo-beleid. Zo ook voor onze spaaracties proberen wij plastic waar mogelijk te verminderen. En waar het kan voor een alternatief te kiezen.’