KNVB sommeert Jumbo om Snollebollekes-reclame

ZEIST - Voetbalbond KNVB heeft supermarktketen Jumbo gesommeerd de huidige EK-campagne rond de Snollebollekes aan te passen of te staken. Volgens de bond is hier sprake van ambush-marketing en de organisatie dreigde met 'verdere maatregelen' als Jumbo hier geen gevolg aan geeft.
Still uit Jumbo-commercial

Dat meldt De Telegraaf, die de brief van de KNVB aan Jumbo en het antwoord van de supermarktorganisatie in handen heeft. Volgens de krant heeft de Snollebollekes-campagne Jumbo de afgelopen weken ‘enkele tienden van procenten marktaandeel’ opgeleverd. Volgens De Telegraaf is het ‘hoogstwaarschijnlijk’ dat het schrijven van de voetbalbond mede is ingegeven door de officiële KNVB-partner Albert Heijn, die voor deze status €2,5 miljoen zou betalen. AH meldt desgevraagd niet betrokken te zijn geweest bij de sommatie.

‘Commercial gericht op hele sportzomer’

Jumbo wijst in het antwoord de aanklacht van de KNVB van de hand en stelt dat de commercial niet alleen gericht is op het EK voetbal, maar op de hele sportzomer, inclusief de Olympische Spelen, de Formule 1 op Zandvoort, de Tour de France en het EK hockey in Amsterdam. Het gebruik van zaken als de oranjecamping, oranjebus en een oranjeparade in de commercial is ook niet te verbieden, meent Jumbo. ‘Iedereen mag het EK vieren en het staat iedere ondernemer vrij om een op het EK gerichte reclamecampagne te voeren’, zo wordt uit het antwoord van Jumbo geciteerd. De KNVB had bezwaar gemaakt tegen het gebruik van dit soort oranjesymbolen.

KNVB komt op voor partners die veel investeren in voetbal

De KNVB zou inmiddels hebben afgezien van verdere stappen. De organisatie zegt in de krant ‘op te komen voor de belangen van van onze partners, die veel investeren in het Nederlandse amateur- en betaald voetbal’. Er zouden inmiddels honderdduizenden zogenoemde juichcapes zijn afgehaald bij Jumbo. De kindercape van de Veghelse formule is inmiddels uitverkocht.