Dirk/Deka nu vriendelijke concullega’s

DOETINCHEM - Detailresult ontmantelt een deel van de centrale organisatie. Dirk en Dekamarkt gaan weer veel meer zelfstandig opereren. Retailprofessor Laurens Sloot en supermarktexpert Erik Hemmes zijn verrast over de aankondiging. ‘Ik ben verbaasd over de argumentatie die wordt gebruikt. Dan denk ik, flauwekul.’
Foto: Diederik van der Laan

De operationele en commerciële aansturing van Dekamarkt en Dirk gaat vanaf komende zomer weer volledig vanuit de formules gebeuren. Om deze reden verlaten ceo Albert Voogd en commercieel directeur Edwin de Maa Detailresult. Ook Dekamarktdirecteur Edith Appels verlaat, zes maanden na haar aantreden, haar post alweer. ‘De aandeelhouders van de Detailresult Groep (DRG) beogen zo de formules meer onderscheidend te positioneren’, zo legt voorzitter van de Raad van Commissarissen Cees van Rijn de achtergrond van de beslissing uit.

Opinie: Dekamarkt moet écht af van grijzemuizenimago

Het nieuwe verhaal van Dekamarkt heeft overeenkomsten met het verhaal van de formule in 2014.
Lees verder >>
Retailprofessor Laurens Sloot toont zich tegenover Distrifood verrast over de aankondiging, maar heeft wel een verklaring. De integratie aan de voorkant tussen Dirk en Deka is volgens hem nooit van de grond gekomen. ‘Dirk en Dekamarkt hebben allebei een eigen gezicht naar de markt toe, de één als prijsvechter en de ander als fullserviceformule. Integratie tussen verschillende formules, kijk naar Jumbo en C1000, is mogelijk, maar niet als ze allebei hun eigen gezicht willen houden.’

Ook supermarktexpert Erik Hemmes is verrast. ‘Ik ben verbaasd over de argumentatie die wordt gebruikt. Detailresult zegt dat Dirk en Dekamarkt zich door de veranderingen straks beter onderscheidend kunnen positioneren. Dan denk ik, flauwekul.’

Hij wijst erop dat bij de oprichting in 2008 samenwerking tussen familiebedrijven hét doel was. ‘Juist door te combineren kon er op kosten worden bespaard. Er is ook altijd gezegd dat andere formules welkom zijn om zich aan te sluiten. Nu is dat blijkbaar niet meer het geval, omdat het dus blijkbaar niet werkt op die manier’, aldus Hemmes.

Foto: Dutch Photo Agency

Sloot sluit zich hier deels bij aan. ‘Volgens mij was het de bedoeling dat geleidelijk meer formules zich bij Detailresult zouden aansluiten, maar het bleef bij deze twee. Het kan natuurlijk dat door veranderende marktcondities de klad komt in een aanvankelijk vruchtbare samenwerking.’

Met de veranderende marktcondities doelt Sloot op de snelle opkomst van e-commerce tijdens de coronacrisis. Dirk is natuurlijk een discounter die niet aan online doet, terwijl Dekamarkt een fullservicesupermarkt is waarvan klanten verwachten dat er online bestelde boodschappen worden thuisbezorgd. Het voordeel van de nieuwe situatie is dat de focus nu geheel op de eigen formule komt te liggen en dat er sneller kan worden geschakeld. Een concerndirectie kan veel toevoegen, maar werkt ook vaak vertragend, zegt Sloot. ‘Nu kan er wellicht meer tempo worden gemaakt.’

Foto: Van Vliet Fotografie

Vertrek Voogd

Het vertrek van Albert Voogd is volgens Hemmes een teken aan de wand. ‘Albert Voogd zit er pas sinds oktober 2019 en daarvoor zat John Kruijssen ook maar 2,5 jaar op die positie. Om de zoveel jaar een nieuwe man in die functie, dat is geen goed teken. Tel daarbij op dat het na het vertrek van Kruijssen meer dan een jaar heeft geduurd voordat Voogd werd aangetrokken. Dat geeft al aan dat het heel moeilijk is geweest om die plek in te vullen.’

Hemmes meent dat Deka op het gebied van assortiment stappen moet zetten. ‘Je ziet al jaren dat Dekamarkt aan glans verliest. Als ik een World of Food bezoek, dan zie je dat die formule in vergelijking met een AH stilstaat qua ontwikkeling van het assortiment. Dat is eigenlijk al twee jaar zo. Het ziet er wel leuk en aardig uit, maar als je goed kijkt is het qua assortiment nogal karig.’

Om de zoveel jaar een nieuwe man in die functie, dat is geen goed teken

De overname van de Deen-winkels is volgens de retailexpert wel een stap in de goede richting. ‘Dan zit Dekamarkt op ongeveer 100 winkels en dat aantal moet je als formule tegenwoordig wel hebben. Daarnaast zie je ontwikkelingen binnen de nieuwe formule in Heemstede. De vraag is alleen hoe snel die formule wordt uitgerold, daar zou in april een beslissing over worden genomen.’


Sloot weet niet of Detailresult een lege huls wordt. Volgens hem blijven er nog voldoende gebieden over om op samen te werken, bijvoorbeeld op het gebied van IT, data-inkoop of logistiek. ‘Maar het is mogelijk dat beide bedrijven zo zelfstandig mogelijk verder gaan.’ Sloot verwacht in ieder geval dat beide bedrijven weer afzonderlijk lid worden van Superunie. ‘Ze worden bevriende concullega’s’, lacht Sloot.

Het is onduidelijk of de families Kat en Van den Broek een rol spelen bij de loskoppeling van Deka en Dirk. ‘Wellicht wordt over een half jaar duidelijk waarom dit nu gebeurt en vinden we het achteraf allemaal logisch.’


Het nieuwe gezicht van Dekamarkt

Rood is niet langer de dragende kleur, maar groen. Groen sluit volgens Marco Maatman meer aan bij de nieuwe richting van de supermarktketen.
Lees verder >>