NVWA legt campagne Philip Morris onder de loep

AMSTERDAM – De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt of sigarettenfabrikant Philip Morris het verbod op tabaksreclame heeft overtreden.
ANP

Aanleiding is een informatiecampagne van de tabaksgigant. Via een speciale website en een advertentie in De Telegraaf wil Philip Morris de ‘miljoenen Nederlanders die nog steeds roken informatie bieden’. Het bedrijf wijst in de campagne naar ‘rookvrije’ alternatieven die het zelf heeft ontwikkeld. Hiermee heeft Philip Morris mogelijk een maas in de wet gevonden.

Politiek debat

Een woordvoerder van de NVWA bevestigt het onderzoek in het AD. In een reactie laat Philip Morris weten mee te werken aan het onderzoek en overtuigd te zijn dat het geen regels heeft overtreden. ‘Wij willen met deze campagne een politiek debat op gang brengen over het recht op informatie over rookvrije alternatieven, om zo het aantal rokers te laten dalen.’

Bij wet verboden

Philip Morris benadrukt dat in de campagne geen eigen merken in de schijnwerpers worden gezet. Daarmee zou het geen reclame zijn. In de Telegraaf stond wel Philip Morris als afzender boven de advertentie, maar dat is onderdeel van de reclameregels. Het is bij wet verboden om te adverteren voor sigaretten of aanverwante producten, dus ook elektronische sigaretten of verwarmde tabaksproducten.