Bavaria-moeder wil 75 procent circulair zijn in 2025

LIESHOUT - Ondanks de coronacrisis behaalde Swinkels Family Brewers zijn doel om in 2020 voor 50 procent circulair te ondernemen. Over vijf jaar moet dat percentage stijgen naar 75 procent.
Swinkels family brewers, doop van de nieuwe alcoholvrij bier brouwinstallatie( foto Joost Duppen )

Swinkels Family Brewers, het moederconcern van biermerk Bavaria, mag dan behoorlijk last hebben van de coronacrisis, het zet de investeringen in volledig circulair ondernemen onverminderd voort. Vorig jaar behaalde Swinkels het doel om 50 procent circulair te ondernemen ruimschoots (52 procent). De bierbrouwer richt zich op drie kernprocessen: circulair inkopen, circulair produceren en hoogwaardig hergebruik. Alle drie liggen verankerd in de Swinkels Circularity Index.

Circulair inkopen

63 procent van de verpakkingen die het familiebedrijf inkoopt komt van duurzame bronnen of is gemaakt van gerecycled materiaal. In 2025 dienen alle verpakkingen uit 100 procent duurzame materialen bestaan of 100 procent recyclebaar zijn. Van de agrarische grondstoffen die de brouwer koopt is 82 procent duurzaam gecertificeerd. Dat percentage bedroeg eerder 72 procent.

Circulair produceren

In de brouwerij zet Swinkels restwarmte opnieuw in, wat leidt tot een energiebesparing van 15 procent. Op korte termijn moet dat oplopen tot 20 procent. Deze manier van energie besparen breidt het bedrijf uit naar de brouwerij van Palm en de mouterij Holland Malt in de Eemshaven.

Hergebruik reststromen

Verder gaat Swinkels zijn reststromen als bierbostel hergebruiken. Bierbostel werd altijd verwerkt tot veevoer. Maar de bierbrouwer wil het restproduct nu gaan gebruiken als ingrediënt voor voedingsmiddelen voor menselijke consumptie. Restwater krijgt na zuivering een tweede leven. Zo bracht Swinkels Family Brewers in samenwerking met lokale boeren 700.000 m3 schoon restwater terug in de bodem, 75 procent meer dan in 2019.

Inkoop gebouwen en machines

Swinkels Family Brewers blijft dit jaar investeren in circulariteit. Zo hoopt het bedrijf de inkoop van gebouwen en machines vanaf volgend jaar mee te kunnen nemen in de circulariteitsscore. ‘We willen onszelf groener uit de crisis investeren. Circulair ondernemen is anno 2020 als leidend principe verankerd in ons bedrijfsmodel, het is één van onze strategische pijlers’, zegt directeur Peer Swinkels.