'In onzekere tijden van corona doen vertrouwde wijnen het goed'

'In onzekere tijden van corona doen vertrouwde wijnen het goed'
Manuela Feijoo Jimeno: ‘Hoewel wijn een traditionele markt is, zie ik wel degelijk opvallende trends.’

Laaggradige en alcoholvrije wijnen: twee belangrijke trends op wijngebied, nu de consument meer bezig is met gezondheid. Dat zegt Manuela Feijoo Jimeno, commercieel directeur bij Walraven Sax. In onzekere tijden van corona doen vertrouwde merken het goed. 'En witte frisse wijnen en rosé blijven doorgroeien.'

Wijngroothandel en -importeur Walraven Sax bestaat bijna 200 jaar en is onderdeel van de internationale groep Marussia Beverages. Het in Breda gevestigde concern wordt echter nog steeds lokaal geleid. 'Wij zijn van oudsher een wijnbedrijf en binnen ons portfolio behartigen wij ook een aantal mooie gedistilleerd merken’, zegt Manuela Feijoo Jimeno. ‘De helft van onze omzet is horecagedreven en de andere helft retailgedreven. Hiermee kunnen we onze merken aan alle kanalen aanbieden.’

Opvallende trends

En hoewel wijn een traditionele markt is, waarin niet zo snel wordt ingespeeld op veranderende consumentenbehoeften, ziet Feijoo Jimeno wel degelijk opvallende trends, waar Walraven Sax rekening mee houdt. ‘Laaggradige en alcoholvrije wijnen doen het erg goed op dit moment. De consument is meer bezig met gezondheid en op zoek naar dergelijke proposities. De afgelopen jaren hebben deze categorieën groei gerealiseerd, versus een dalende totale wijnmarkt’, aldus de commercieel directeur, die benadrukt dat het bij deze voorbeelden nog steeds om een relatief klein segment gaat.

‘Maar wel eentje om in de gaten te blijven houden. Binnen ons assortiment zijn de alcoholvrije wijnen van Torres een begrip.’ Manuela Feijoo Jimeno geeft aan dat wijn een natuurproduct is, waardoor er meer tijd nodig is om succesvol aan een nieuwe soort te bouwen.

Blush-varianten

Op dit moment zijn met name de blush-varianten van rosé, die nu het hele jaar door worden gedronken, booming. Witte frisse wijnen blijven ook doorgroeien en rode wijnen staan hierdoor onder druk. Feijoo Jimeno: ‘De consument is echt op zoek naar de toegankelijke en frisse wijnen. Die vinden ze vaak in de witte varianten.’

Verschuiving door corona

Ten tijde van corona ziet Walraven Sax een (logische) verschuiving van horeca naar het grootwinkelbedrijf, met als gevolg dat de retailmarkt is gegroeid en dat de gemiddelde prijs ook is gestegen. Met name merken hebben het in deze periode uitzonderlijk goed gedaan.

Consumenten gaan in tijden van onzekerheden op zoek naar veiligheid en vertrouwen”

‘Met onze merken Gallo, Barefoot en Torres hebben we indexen gedraaid van 130. We zien een dergelijke groei ook terug in andere internationale merken. De conclusie die wij hier uit trekken is dat de consumenten in tijden van onzekerheden op zoek gaan naar veiligheid en vertrouwen. Ze kiezen voor merken waar ze zich veilig bij voelen. Nu is het zaak om, samen met de retailers, de consumenten loyaal te laten blijven aan onze merken.’

Internationale merken

Walraven Sax heeft voor ogen om de komende jaren door te groeien. ‘Met de toevoeging van twee mooie internationale merken in 2021 aan ons portfolio gaan we dit realiseren’, verwacht Manuela Feijoo Jimeno. ‘Met Baron Phillippe de Rothschild en Luigi Bosca willen we de retail betreden. Sommige van onze wijnen zijn ‘horeca & vakhandel exclusief’ en andere wijnen zijn bedoeld voor het grootwinkelbedrijf. Je drinkt een wijn in de horeca, maar deze kun je ook kopen bij je lokale wijnhandel of zelfs de supermarkt.’

Walraven Sax concludeert dat alle retailers een mooi wijnjaar achter de rug hebben. ‘Sommigen hebben een zeer positieve fairshare en anderen hebben stappen gemaakt om naar betere fairshare te groeien’, besluit Manuela Feijoo Jimeno.

Dit artikel is gesponsord door Walraven Sax