Hack bij transportbedrijf zit Albert Heijn dwars

ZAANDAM – Het gebrek aan voorverpakte kaas bij Albert Heijn is het gevolg van een hack bij transportbedrijf Bakker Logistiek.

De kraak trof het automatiseringssysteem van het magazijn van het bedrijf, zo meldt de website Tweakers. Hierdoor ontstonden de leveringsproblemen waar Distrifood afgelopen vrijdag over berichtte.

Technische storing

Albert Heijn meldt op zijn eigen website dat er wegens een technische storing beperkte beschikbaarheid is van voorverpakte kaas. ‘De logistiek dienstverlener werkt er met man en macht aan het probleem zo snel mogelijk op te lossen en de beschikbaarheid snel weer op orde te krijgen. Onze excuses voor het ongemak’, zo meldt de marktleider.

Mogelijk ransomware

Bakker Logistiek is een bedrijf uit Zeewolde. Omroep Flevoland vroeg het bedrijf naar de details over de hack, maar die werden niet bekendgemaakt. Zo is onduidelijk of het bijvoorbeeld om ransomware gaat. Omdat het automatiseringssysteem door de kraak niet meer werkte, moest alles een tijd handmatig gebeuren. Wie verantwoordelijk is voor de hack, is op dit moment niet duidelijk.

Aangifte bij politie

Directeur Toon Verhoeven van Bakker Logistiek zegt tegen De Telegraaf de hoop te hebben om binnen een paar dagen weer te kunnen leveren. Het bedrijf heeft aangifte gedaan bij de politie. ‘We staan nu in contact met klanten over hoe we opnieuw opstarten’ aldus Verhoeven tegen De Telegraaf. Jumbo is ook een klant van Bakker Logistiek. Die supermarktketen houdt ook zelf voorraad aan en kan de meeste artikelen nog leveren.