Nieuw spelersmateriaal en opstelling team blauw AH

Nieuw spelersmateriaal en opstelling team blauw AH
Verse sushi Albert Heijn - Foto: AH

AH komt met een grote operatie in vers. Alsof je middenin de competitie de opstelling én het spelersmateriaal aanpast, betoogt hoofdredacteur Peter Garstenveld. Een spelanalyse met aandacht voor opkomende backs en vleugelspitsen.

Het heeft voordelen de wereld als een wedstrijd te beschouwen. De mededingers halen het beste uit zichzelf naar boven en er is altijd één grote overallwinnaar: de toeschouwer. Zo’n wedstrijd speelt zich momenteel in de supermarkten af en de competitie heet ‘Vers’. Een verliezer hebben we ook al en dat zijn de A-merken. Die spelen er geen rol van betekenis meer, afgeserveerd. Ze kunnen nog een comeback maken via de vleesvervangers – Unilever met De Vegetarische Slager, dat werk - maar ik vrees het ergste, de supermarkten gaan het gewoon weer claimen.

In de kern zijn er drie succesfactoren in iedere competitie: spelersmateriaal, opstelling en tactiek. En zie hier. Eén team, het blauwe team AH, gaat iets spectaculairs doen: het spelersmateriaal en de opstelling tijdens de competitie aanpassen. De beuk erin, heet zoiets. Het nieuwe spelersmateriaal: de marktleider komt vanaf week 8 met 40 nieuwe en 200 verbeterde producten in het vers en gemaksassortiment. Maar ook de opstelling gaat op de schop. Waar AH voor de winterstop sinds jaar en dag speelt met vlees in een cascademeubel centraal op het middenveld, gaat dat assortiment vanaf week 8 naar de wand. De vers- en gemaksproducten komen centraal te staan in de routing.

Het horeca-voor-thuis-merk Culii, de rechtervleugelspits, wordt in assortiment verdubbeld.”

Die twee dingen opgeteld zullen een grote invloed hebben op element drie: de tactiek. Wat gebeurt er? Vanaf week 8 kent de verdediging in vers de vertrouwde twee vleugelbacks (Prijsfavorieten en Bonus). Het middenveld blijft gedegen met een breed en diep assortiment, maar de verandering zit ook in de aanval. AH gaat over vleugels spelen met twee sterke spitsen: ultravers assortiment – op de linkervleugel - ligt nu in 60 winkels, maar komt in veel meer winkels te liggen en het horeca-voor-thuismerk Culii (de rechtervleugelspits) wordt in assortiment verdubbeld.

Wie aan closereading doet, ziet in bovenstaande tekst een 5-3-2-opstelling doorschemeren. En waar kennen we dat van? Juist, van Vitesse, dat er tot voor kort in de Nederlandse competitie furore mee maakte. Nu staat voetbal ook wel bekend als de meest belangrijke bijzaak in het leven. Nou, ik kan je verzekeren dat de belangen voor AH veel hoger zijn. Het gaat in food om een miljardenomzet met een miljoenenwinst. En wij, als toeschouwer, weten dat wij nu ook weer winnen. Lekker warm op de tribune.

Peter Garstenveld

Peter Garstenveld

Hoofdredacteur

Hoofdredacteur Peter Garstenveld is een ervaren journalist met expertise in food, ondernemerschap en de financiële sector. Hij schrijft sinds begin jaren negentig over de Nederlandse supermarktsector.