Butlon verviervoudigt capaciteit orderpicking

ENSCHEDE - Over een aantal maanden kunnen medewerkers van Butlon vier keer meer orders verzamelen dan nu het geval is. De onlinesupermarkt sorteert hiermee voor op de zich doorzettende groei.
Alessio Pinna, oprichter van Butlon. Foto JTD-producties.

Dat zegt medeoprichter Alessio Pinna van de nieuwe onlinespeler in supermarktland in gesprek met Distrifood. De groei blijft aanhouden, stelt hij. Vergeleken met oktober verdubbelde het aantal orders in januari. Nog voor het einde van het jaar hoopt hij de mijlpaal van 100.000 bestellingen te behalen. Om ervoor te zorgen dat klanten blijven kopen bij Butlon zijn er sinds oktober alweer 250 artikelen bijgekomen. Pinna vindt het belangrijk dat klanten voor al hun dagelijkse boodschappen bij zijn bedrijf terecht kunnen.

Orderpicken optimaliseren

Momenteel is Butlon bezig het hele proces van orderpicken te optimaliseren. De mega-operatie duurt zo’n twee tot maximaal vijf maanden. Maar het is de investering waard, al wil Pinna niet kwijt welk bedrag ermee gemoeid is. ‘Straks is het mogelijk om zo’n vier keer meer orders te picken per persoon. Nu zijn dat er zo’n 35 tot 40 per dag en na de optimalisatie stijgt dat aantal naar 150 orders per dag per persoon.’ Het komt er op neer dat medewerkers meerdere orders tegelijk kunnen picken, omdat het systeem precies analyseert welke orders bij elkaar passen. Hierop wordt dan de route aangepast, aldus Pinna. ‘Ook de labelprinter met weegschaal integreren we op de orderpick-kar. Medewerkers hoeven dus niet meer apart hiernaartoe te lopen.’

Orderpicken wordt verbeterd bij Butlon in Enschede.

Assortiment breidt steeds verder uit

De productportfolio van Butlon blijft uitbreiden. Het gaat om dagelijkse producten, als kleine verpakkingen vlees en vis, volle melk, halvarine, margarine, crackers, conserven en beleg, somt Pinna op. Het assortiment telt nu zo’n 1100 tot 1200 producten, een portfolio van 2000 tot 3000 artikelen ziet Pinna als het ideaalplaatje. Ook de website ziet er een stuk professioneler uit. Zo zijn alle levensmiddelen ingedeeld in categorieën. Van agf en vlees, kip en vlees tot diepvries en tot huishouden en huisdier. Wat opvalt, is dat bij de categorie brood en banket het gewone brood ontbreekt. ‘Brood wordt over een paar weken toegevoegd en dan hebben we een over drie tot vier weken een compleet assortiment.’ Ook is er twee keer per maand een dagaanbieding.

Productinformatie online verbeteren

Pinna geeft aan dat zijn team ook werk heeft gemaakt van het compleet maken van de productinformatie. ‘Drie mensen hebben drie weken voltijd gewerkt om alle productinformatie, zoals bijvoorbeeld allergenen van alle producten in ons magazijn in de database te zetten.’  Zijn jullie op de vingers getikt dat de productinformatie niet compleet was? ‘Nee, dat niet. Maanden geleden hadden we hier iets over gehoord. We hadden niet alle info van alle producten. We hebben hier dus echt een prioriteit van gemaakt.’

Nieuwkomer Butlon daagt AH en Picnic uit

ENSCHEDE - Nauwe strategische samenwerking met horecagroothandel ILG Food Group, een beperkt assortiment en een efficiënte logistiek zorgen ervoor dat de in maart opgerichte boodschappentak van Butlon zijn producten online tegen scherpe prijzen aanbiedt. Een anderhalve literfles Coca-Cola is €0,89 goedkoper dan bij Albert Heijn.
Lees ook:

Zakelijke markt en kartonnen dozen

Pinna zit vol plannen. Momenteel loopt er een pilot om de plastic kratten te vervangen door kartonnen dozen. Naast verdere expansie in de consumentenmarkt, is hij ook al druk bezig met het verkennen van de zakelijke markt. In bijvoorbeeld bejaardenhuizen, bedrijfskantines en studentenverenigingen ziet hij grote kansen. ‘De focus ligt op de consumentenmarkt, maar de zakelijke markt past daar perfect bij.’

Focus op boodschappen

Het is allemaal in sneltreinvaart gegaan met Butlon. Pas sinds juli 2020 ging de onlinesuper landelijk met het thuisbezorgen van boodschappen. Een paar maanden daarvoor was het bedrijf ook al gestart met het thuis afleveren van restaurantmaaltijden. Maar alle investeringen gaan naar en de meeste omzet komt toch echt wel van de boodschappenkant, zegt Pinna. Vorig jaar was het veel investeren, nieuwe klanten binnenhalen en het goed regelen van de logistiek, dit jaar, zijn eerste volledige jaar, verwacht Pinna zwarte cijfers te draaien met zijn onlinesupermarkt.