Omzet en verlies Picnic nemen stevig toe

AMSTERDAM - Websupermarkt Picnic heeft in 2019 een omzet van €232,8 miljoen geboekt. Het verlies van de onderneming liep daarbij op naar €44 miljoen.

Dat blijkt uit het afgelopen week door Picnic gedeponeerde jaarverslag over 2019, waar Het Financieele Dagblad uit citeert. Daarmee is de omzet van Picnic bijna verdubbeld. Over 2018 kwam de omzet van het bedrijf uit op €117 miljoen. Daarmee neemt de groei van Picnic in absolute zin toe en in relatieve zin af. Ten opzichte van 2017 was twee jaar geleden sprake van een toename van €73 miljoen en 166 procent. Nu is dat een plus van €115,8 miljoen en 98 procent.

Verlies loopt op naar €44 miljoen

Het verlies van Picnic nam toe van €36,7 miljoen naar €44 miljoen, vooral door de investering in uitbreiding in marktgebieden, auto’s en andere zaken. Inmiddels is het bedrijf actief in honderd Nederlandse en dertig Duitse plaatsen. In de jaarverslagen ligt Picnic altijd een jaar achter op de actualiteit. Volgens topman en mede-oprichter Michiel Muller heeft de omzet zich echter ook vorig jaar voorspoedig ontwikkeld. Onder meer onder invloed van de snelle groei van online boodschappen door corona zou de omzet van Picnic opnieuw verdubbeld zijn.

Ook in oudste marktgebied weer groei in dubbele cijfers

Die groei komt uit nieuwe marktgebieden, maar ook uit plaatsen waar het bedrijf al langer actief is. ‘Sterker nog: in Amersfoort, in 2015 onze eerste stad, groeien we elk jaar weer met dubbele cijfers’, aldus Muller. Picnic wordt door een aantal vermogende families ondersteund bij zijn expansie. Ook het Duitse Edeka heeft een belang.