Supers: Producten kinderidolen weg na klacht

AMSTERDAM - Albert Heijn, Jumbo en Plus haalden producten met kinderidolen op hun verpakkingen uit het schap na een klacht van Foodwatch. Sinds 1 juli is het niet meer toegestaan om op deze manier kinderreclame te maken.

Dat meldt Foodwatch in een persbericht. De consumentenorganisatie spande in augustus klachtenprocedures aan bij de Reclame Code Commissie (RCC) tegen drie fabrikanten die nog altijd kinderidolen gebruiken op hun verpakkingen. Albert Heijn, Jumbo en Plus boden aan nadat ze via de RCC in augustus hoorden van de klacht om uit voorzorg producten van de fabrikanten 4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk uit het schap te halen en van de webshop te verwijderen. Ze gaven aan de producten niet meer te bestellen bij de producenten.

Klachtenprocedures kinderidolen

4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk besloten naar aanleiding van de klachtenprocedures van Foodwatch hun verpakkingen met de kinderidolen Minions, Frozen en Paw Paw Patrol aan te passen of uit de markt te halen. De Tsjechische fabrikant Dairy4Fun ging gelijk overstag en zegde toe de puddingdesserts met Peppa Pig en Paw Patrol uit de productie te nemen. Het bedrijf gebruikt nu zelfontworpen fantasiefiguren op de wikkels, wat wel is toegestaan. Het Belgische 4Retail bood meer verzet, maar besloot producten met kinderidolen uit productie te nemen.

Klacht tegen FruitFunk ongegrond

De klacht van Foodwatch over de producten van het Nederlandse bedrijf FruitFunk verklaarde de RCC ongegrond. De onderneming kon namelijk nog een lopend mediacontract overleggen. Maar vanwege ‘de consternatie die is ontstaan’, zal het bedrijf het snoepgoed Strawberry Fruit Flakes niet meer voorzien van Paw Patrol-afbeeldingen.

Fabrikanten weten dat ze fout zitten

Frank Linder van Foodwatch stelt dat fabrikanten ergens wel weten dat ze in essentie fout zitten door nog altijd bekende kinderidolen te gebruiken. ‘Maar in hun verweren proberen ze toch om zich te beroepen op de kleinste lettertjes uit de reclamecode en uitzonderingsposities om toch hun gelijk te krijgen.’ De Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) trad op 1 februari 2019 in werking. Reclame maken voor kinderen van 0-6 jaar met behulp van bekende figuren mag niet meer. De overgangstermijn van 17 maanden na de start van de RVV liep op 1 juli af.