Bavaria 0.0% IPA wint Special Wheel voor Innovatie en categorie Bier

Bavaria 0.0% IPA wint Special Wheel voor Innovatie en categorie Bier
Illustratie: Abe Borst

Het 0.0%-segment groeit, IPA groeit en consumenten zijn steeds nieuwsgieriger naar alcoholvrije speciaalbieren. Een mooi moment voor Royal Swinkels Family Brewers om een Bavaria 0.0% IPA te ontwikkelen. Brouwmeester Emiel Hendrikx is ruimschoots geslaagd in deze meesterproef met als bekroning op zijn werk de Special Wheel voor Innovatie en de winst in de categorie Bier.

Bavaria 0.0% IPA is een toegankelijk 0.0%-bier met een hoppig karakter, in geur en smaak zijn tropisch fruit en citrus duidelijk herkenbaar. En zoals een goede 0.0% betaamt, is het bier ook zeer verfrissend en dorstlessend.

Romke Swinkels, managing director Nederland bij Swinkels Family Brewers: ‘Dat verfrissende en dorstlessende is belangrijk voor een 0.0%-bier, aangezien 0.0% vaak voor de verfrissing wordt gedronken. Het hoppige karakter is kenmerkend voor de bierstijl IPA. Door de hoge interesse die consumenten hebben in speciaalbieren, herkent een consument al snel een IPA. De geur en smaak van citrusfruit zijn daarin ook belangrijk.’

Bavaria 0.0% IPA is in week 10 van 2019 op fles geïntroduceerd. Een jaar na deze positief ontvangen productintroductie is hier een blikvariant aan toegevoegd.

Eerst alleen in fles, daarna pas een blikverpakking toevoegen. Wat is daar de gedachte achter?
‘We wilden het succes van de fles uitbouwen door het bier ook in blik op de markt te brengen. Een blik en een fles hebben een andere functie, ze worden vaak op verschillende momenten door de consument aangekocht en genuttigd. Het blik is, na het bewezen succes van de fles, een hele mooie aanvulling op ons portfolio.’

‘De fles is in 2019 geïntroduceerd op het Leids Speciaalbierfestival. We hebben de bierkenners die daar aanwezig waren Bavaria 0.0% IPA blind laten proeven, omdat we ervan overtuigd waren dat deze fijnproevers onze 0.0% IPA wel zouden waarderen. En dat bleek: er kwamen zeer positieve reacties en de meesten proefden niet dat dit een alcoholvrije IPA was. Voor ons de bevestiging dat we met dit bier echt op de goede weg zitten. Daarnaast hadden we vooraf natuurlijk goed marktonderzoek gedaan. De markt voor 0.0%-bier groeit al jaren en ook het segment IPA binnen speciaalbieren is sterk groeiend, het is een van de snelstgroeiende segmenten. Meer en meer speciaalbieren weten met succes een alcoholvrije variant in de markt te zetten. Dat is voor ons de optelsom geweest. Vandaaruit is onze brouwer Emiel Hendrikx aan de slag gegaan.’

Een makkelijke optelsom voor jullie als brouwers. Zag de retail dat sommetje ook?
‘Absoluut. De retail ziet ook de groei in die bewuste categorieën. Bovendien laten wij onze contactpersonen bij de retail ook graag onze nieuwe producten proeven, waar we in dit geval erg positieve reacties op kregen. Ze herkenden in het bier een echte IPA. We hebben dan ook de kans gekregen om ons product direct te introduceren en naarmate de rotaties het succes van Bavaria 0.0% IPA bewezen, steeds breder te listen. De retail wilde ook graag deze kans grijpen.’

Welke indicatie is er te geven van de grootte van het succes?
‘Zonder in hectoliters of euro’s te treden, denk ik dat we het kunnen vergelijken met de introductie van het Bavaria 0.0% Wit. Het bier waarmee wij destijds als eersten de 0.0%-categorie weer een boost gaven. Bavaria 0.0% Wit heeft de enorme potentie toen echt waargemaakt en dat zie ik bij Bavaria 0.0% IPA ook.’

Wat doet dit succes met de categorie?
‘0.0% IPA is nog een jonge toevoeging aan het 0.0%-segment, maar het belangrijkste is dat deze categorie zich blijft ontwikkelen. Smaak en kleur in 0.0% komen ook door de ontwikkeling van dit soort nieuwe introducties. De 0.0%-categorie heeft dit nodig om verder te groeien en volwassen te worden. Vandaar dat we ook trots zijn op de Special Wheel voor Innovatie.’