Starbucks juicht na winst Gouden Wheel 2020

Starbucks juicht na winst Gouden Wheel 2020
Starbucks is de winnaar van de Gouden Wheel 2020.

DOETINCHEM - Starbucks is de grote winnaar van de Wheel of Retail 2020. Het merk wint niet alleen de categorieprijs en de Special Wheel Marktverruiming, maar ook de Gouden Wheel van dit jaar.

Op de laatste dag van Wheel of Retail On Air maakt Distrifood samen met de artiesten de overallwinnaar bekend.

De winnaar van de Gouden Wheel 2020 is…

Jury-oordeel

De jury, bestaande uit Kees Rusius (AH), Mandy Korver (Jumbo) en Koen Werner (Superunie), noemt winnaar Starbucks een sterk merk. ‘Het merk brengt meerwaarde naar de retail’, is het unanieme oordeel. Marktonderzoeker Nielsen geeft erbij aan dat het niet vaak voorkomt dat een premiumproduct zulke goede cijfers haalt. Daarmee voegt het aan de bovenkant van de markt omzet toe, lucratief voor het verdienmodel supermarkt. Onderzoeksbureau GfK weet ten slotte dat bijna 6 procent van de huishoudens de producten koopt. Bijna de helft ervan herhaalt zijn aankoop bovendien. Met name dat laatste cijfer is een goede indicatie voor blijvend succes.

Al eerder meldde Foodmagazine dat Starbucks de beste introductie was op basis van IRI-cijfers. De koffieproducten van het merk Starbucks hebben supermarkten in het introductiejaar gemiddeld €261.808 omzet per week opgeleverd, zo becijferde het onderzoeksbureau. Starbucks was ermee de nummer 1 in de meest recente lijst van succesvolle supermarktintroducties. De co-launch van Starbucks en Nestlé staat met dit bedrag op de vijfde plek van de beste introducties allertijden in die reeds gepubliceerde lijst.

Eerste reactie Starbucks

Peter Garstenveld belt voor de derde keer deze Wheel on Air-week met Starbucks. Nu neemt het hele team virtueel op om de Gouden Wheel-winst te vieren. 'Geweldig om ook nog deze in ontvangst te mogen nemen', zegt Marjolijn Niggebrugge. 'Mega-opsteker en beloning voor het hele team.' Dat Starbucks op deze manier wordt gewaardeerd, maakt hun dag en week in deze tijd helemaal goed, zegt ze.

Wheel of Retail

De Wheel of Retail is een instituut. Distrifood reikt de prijzen al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw uit. Ook in coronatijd heeft de jury met Distrifood besloten het project gewoon door te laten gaan. Uiteindelijk zijn er in 15 van de 23 categorieën prijzen toegekend. De prijswinnaars komen uit een veld van door Nielsen opgestelde genomineerde producten. Nielsen kijkt voor het opstellen daarvan naar honderden nieuwe EAN-codes in 2019 en rankt die op distributie, mate van innovatie en omzet binnen de eigen productcategorie. De jury buigt zich met de achterban, de eigen inkoopteams, over de lijst met genomineerden om tot de winnaars te komen. GfK brengt daarvoor tijdens de juryzitting een aantal relevante data in op basis van het consumentenpanel. Het gaat om data met betrekking tot herkenbaarheid, daadwerkelijke aankoop, herhalingsaankoop en mate van nieuwheid. Op deze wijze klinkt ook de stem van de consument door in de jurering.

Over Sure Thing Video

De montage van de afsluitende uitreikingsvideo was in handen van Tim van Zoeren van Sure Thing Video. De eenpitter die voor camerawerk, livestreams en editing beschikbaar is, noemt zichzelf op zijn Facebook-pagina een flexibele videomaker en teamspeler. ‘Need something done? Sure thing.’