Starbucks wint Special Wheel Marktverruiming

Starbucks wint Special Wheel Marktverruiming
Rogier Komproe maakt de winnaar bekend van de Special Wheel Marktverruimend.

DOETINCHEM - De winnaar van de Special Wheel Marktverruiming 2020 is bekend.

Op de laatste dag van Wheel of Retail On Air maakt Distrifood de winnaars bekend van de Special Wheels. Aan acteur en spreker Rogier Komproe de eer om de winnaar van de felbegeerde Special Wheel Marktverruiming te onthullen.

De winnaar van de Special Wheel Marktverruiming is…

Jury-oordeel

‘Het merk brengt meerwaarde naar de retail’, is het unanieme oordeel van de Wheel-jury. Marktonderzoeker Nielsen geeft erbij aan dat het niet vaak voorkomt dat een premiumproduct zulke goede cijfers haalt. Daarmee voegt het aan de bovenkant van de markt omzet toe, lucratief voor het verdienmodel supermarkt. Onderzoeksbureau GfK weet ten slotte dat bijna 6 procent van de huishoudens de producten koopt. Bijna de helft ervan herhaalt zijn aankoop bovendien. Met name dat laatste cijfer is een goede indicatie voor blijvend succes.

Eerste reactie Nestlé

Marjolijn Niggebrugge mag wederom de felicitaties in ontvangst nemen van Distrifood-hoofdredacteur Peter Garstenveld. 'Marktverruiming is precies wat we met deze introductie in retail voor ogen hadden', zegt ze. Het bedrijf had net na de introductie van Starbucks in de supermarkten al gezien dat het merk 5 procent toevoegde aan de categorie. Hoe het nu is, is moeilijk te zeggen, omdat corona het beeld enorm vertekent. Niggebrugge: 'Maar we zien echt dat het echt een heel mooie bijdrage heeft opgeleverd aan de koffiecategorie.'

Over de Special Wheels

De Special Wheel-winnaars komen uit een veld van door Nielsen opgestelde genomineerde producten. Nielsen kijkt voor het opstellen daarvan naar honderden nieuwe EAN-codes in 2019 en rankt die op distributie, mate van innovatie en omzet binnen de eigen productcategorie. De jury buigt zich met de achterban, de eigen inkoopteams, over de lijst met genomineerden om tot de winnaars te komen. GfK brengt daarvoor tijdens de juryzitting een aantal relevante data in op basis van het consumentenpanel. Het gaat om data met betrekking tot herkenbaarheid, daadwerkelijke aankoop, herhalingsaankoop en mate van nieuwheid. Op deze wijze klinkt ook de stem van de consument door in de jurering.

Over Rogier Komproe

Rogier Komproe studeerde aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij heeft in diverse musicals geacteerd en presenteerde evenementen als de landelijke finales van Kunstbende. Komproe is in te huren als spreker, coach, trainer, acteur en voor voiceovers.