Wakker dier ziet ‘lichte stijging kiloknallers’

AMSTERDAM – Wakker Dier ziet over 2019 voor het eerst sinds 2015 een ‘lichte stijging’ van het aantal kiloknallers.
Delen:
Foto: Roel Dijkstra

Dat meldt de actiegroep op zijn website. Volgens Wakker Dier is het aantal kiloknallers, na een jarenlange daling, vorig jaar voor het eerst weer licht gestegen. ‘Het gestunt met keurmerkloos vlees gaat over de ruggen van de dieren. De supermarkten verkopen willens en wetens leedvlees. Voor hun eigen gewin’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

AH, Hoogvliet en Coop grootste ‘drijvers achter stijging’

De drie grootste drijvers achter de stijging zijn Albert Heijn, Hoogvliet en Coop, aldus Wakker Dier op zijn website. ‘Het aantal kiloknallers steeg het hardst bij Albert Heijn: plus 232. Ook het aantal stunts van vlees mét keurmerk steeg. Het totale aantal aanbiedingen met vlees steeg sinds 2018 met ruim 1700.’

Strijd om marktaandeel speelt mee

Wakker Dier noemt de stijging van het aantal aanbiedingen opvallend, omdat halverwege het jaar bleek dat supermarkten minder vlees verkopen dan in voorgaande jaren. ‘Het lijkt er op dat supermarkten met de vele vleesstunts deze positieve trend zo veel mogelijk proberen tegen te gaan’, zegt Hilhorst. Tegelijkertijd wijst Wakker Dier erop dat bij supermarkten ook ‘de eeuwige strijd’ speelt om het marktaandeel. ‘Supermarkten proberen klanten te lokken met goedkoop vlees, zodat ze marktaandeel kunnen afsnoepen van de concurrent.’

Wakker Dier noemt stijging ‘zorgelijk’

Wakker Dier wil dat supermarkten zo snel mogelijk overschakelen op vlees met minimaal één ster Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Volgens de stichting steeg het aantal kiloknallers in 2019 echter met 292, van 8103 naar 8395. ‘Het stunten met keurmerkloos vlees zorgt ervoor dat de dieren onnodig lijden. De stijging is dan ook zorgelijk,’ zegt Hilhorst.