Dat Jumbo zijn openingstijden op Tweede Kerstdag op die manier bekend maakte, blijkt uit twee foto’s die Distrifood uit anonieme bron ontving. Supermarktmanager Carina van der Lee van Hoogvliet bevestigt desgevraagd dat ze de aankondigingen met de Jumbo-openingstijden op het raam aantrof toen ze op Tweede Kerstdag samen met een medewerker aanbiedingsposters wisselde. ‘Toen de medewerker buiten was om posters in kliklijsten te vervangen, zag hij ze hangen.’
Direct weggehaald
Ze haalde de aankondigingen van Jumbo direct van de ramen. Die hingen er op dat moment circa drie kwartier. ‘We hebben op beelden van de beveiligingscamera’s terug kunnen zien op welk tijdstip ze werden opgehangen. Dat was rond 10.45 uur.’ Een uiting van Jumbo op de slagboom naar het parkeerterrein van Hoogvliet, bleef circa tweeëneenhalf uur hangen. ‘Die zagen we pas veel later hangen.’
‘Niet netjes’
De actie is bij Van der Lee in het verkeerde keelgat geschoten. ‘Ik denk dat ze door Jumbo zijn opgehangen’, zegt ze. ‘Ik vind dat geen nette manier van concurrentie voeren. Zo moet je niet met elkaar omgaan. Dat is niet netjes.’
‘Ludieke actie’
Jumbo-supermarktmanager Michel van Harskamp bevestigt desgevraagd dat zijn filiaal de briefjes met de Jumbo-openingstijden heeft opgehangen. Hij zegt dat het een ‘ludieke actie’ betrof om de ‘klant te helpen’ en te laten zien dat het Jumbo-filiaal wél open was op Tweede Kerstdag terwijl het Hoogvliet-filiaal was gesloten.