Plus en Heineken beste handelspartners

Plus en Heineken beste handelspartners

SOESTERBERG - Heineken en Plus zijn de best gewaardeerde handelspartners in de markt. Dat blijkt uit het jaarlijkse Industributie-onderzoek van Foodmagazine. Plus kwam ook vorig jaar als beste handelspartner uit de bus. AH.nl is de beste online super. Cérélia de beste 'Rising Star'.

Veder komt Lidl uit het onderzoek naar voren als de beste discountformule en Bake Five als de beste leverancier van private label-assortiment. Nieuw dit jaar is de trofee voor de beste online supermarkt, voor AH.nl. AH wint nipt voor Picnic dat niet zo goed scoort op categorymanagement vergeleken met de marktleider. Logisch overigens, Picnic besteedt dit uit.

Rising Star-trofee voor Cérélia

Rising Star-trofee voor snelle groeier Cérélia is het bedrijf dat het snelst opkomend is én de perfectie relatie heeft met de supermarkthoofdkantoren: de Rising Star, ook een nieuwe categorie. Voor de rising stars heeft IRI een ranking gemaakt op sterkstgroeiende leveranciers over alle categorieën heen (exclusief vers). De lijst kwam tot stand op basis van absolute omzetgroei in het afgelopen jaar. Daarop is er een omzetgrens van minimaal €10 miljoen gesteld.

Gemiddelde waardering ligt hoger

Uit naam van EFMI heeft programmadirecteur Melanie Murk-Severein het onderzoek begeleid. ‘De gemiddelde beoordeling van alle 85 leveranciers ligt hoger dan in 2018. De waardering van accountmanagement is vooral gestegen. Supply chain management wordt net als vorig jaar minder goed beoordeeld. Rising stars kunnen op het gebied van trademarketing vooral nog winst behalen.’ Volgens Murk-Severein zijn in totaal 27 privatelabelleveranciers beoordeeld. ‘Versleveranciers presteren dit jaar wederom beter dan leveranciers van kruidenierswaren. Het verschil is vooral groot op supply chain management.’

Grote verschillen tussen supermarkten

Ook aan de supermarktkant vallen enkele zaken op stelt Murk Severein: ‘Serviceformules krijgen in dit jaar een hogere beoordeling dan vorig jaar. Dit komt onder meer door een betere waardering op categorymanagement. Ook discountformules worden beter beoordeeld dan vorig jaar. Dit komt met name door een betere beoordeling op logistiek management. Dit jaar zijn dus ook onlinefoodretailers ook meegenomen.’ Murk-Severein noemt de verschillen tussen de beoordelingen van de retailers zijn nog erg groot: ‘De hoogste score is 7,74, de laagste score 5,40.’