Werkneemster start petitie onder klanten om ontslag te voorkomen

Werkneemster start petitie onder klanten om ontslag te voorkomen

Een werkneemster van een supermarkt is in discussie over al dan niet toegekende ADV-uren. Als haar werkgever niet meegaat in har wensen, laat de werkneemster op de werkvloer een erg negatieve houding zien. Vanwege deze houding wordt de werkneemster na circa twee maanden op non-actief gesteld. Daarop start werkneemster een handtekeningenactie onder klanten. Kan de werkgever haar nu ontslaan? Een reactie van advocaat Dico Bogerd.

De ontevreden werkneemster start een handtekeningenactie onder supermarktklanten met de volgende inhoud:

“Petitie tegen ontslag van werkneemster bij de werkgever. Werkneemster is op dinsdag 18 oktober 13.00 uur naar huis gestuurd met de mededeling dat ze is “vrijgesteld van werk met behoud van salaris”. Dit is een voorlopig standpunt om een ontslagprocedure te beginnen. De aanleiding zou zijn “onprofessioneel gedrag ten opzichte van collega’s en cliënten.”. Omdat wij dit verwijt niet geloven, zoeken wij mensen die de ervaring met werkneemster aan de kassa willen omschrijven of ondersteunen.”.

Reden voor ontslag?

De vraag is vervolgens: is de petitie op zichzelf voldoende reden om werkneemster te ontslaan?

Zowel de kantonrechter als het hof beantwoorden deze vraag met ‘ja’. Het hof geeft daarbij aan dat werkneemster de kwestie aan de kantonrechter had moeten voorleggen. Zij heeft er echter voor gekozen om het geschil met werkgever in het openbaar uit te vechten door de klantenkring er actief bij te betrekken. Werkneemster had zich moeten realiseren hoe schadelijk haar handtekeningenactie voor werkgever was. Dergelijk handelen is zodanig verwijtbaar, dat van de werkgever niet in redelijkheid verlangd kan worden om de arbeidsovereenkomst voort te zetten.

De arbeidsovereenkomst eindigt daarom op deze grond. Wat voor de werkgever jammer is, is dat het handelen van werkneemster niet als ‘ernstig verwijtbaar’ wordt beoordeeld. Als dat het geval zou zijn geweest, dan zou ook geen transitievergoeding hoeven te worden betaald. Aangezien werkneemster al sinds 1999 in dienst was, bedraagt de transitievergoeding ruim € 27.000,- bruto. Werkgever betaalt voor het ontslag dus helaas nog wel een forse prijs.

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Met een samenvoeging van business units en een sterke focus op onderscheidende merken is Henkel een krachtiger en efficiënter partner in wasmiddelen en haarverzorging. Ondertussen behoort het bedrijf ook tot de koplopers in duurzaamheid.

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.