Sponsored content door Unilever
'Van ‘groentje’ tot groeidrijver van de totale soft drinks-categorie'
In de jaren negentig van de vorige eeuw liet Unilever Nederland kennis maken met ijsthee. Het concern startte met de introductie van Lipton Ice Tea Sparkling en bijna drie decennia later is het complete Lipton-productportfolio niet meer weg te denken uit het Nederlandse supermarktschap. Vandamme: “Als er ijsthee wordt gekocht, moet het Lipton zijn.” Een favorietenpositie die bereikt werd door continu te blijven investeren in een sterke merkbeleving. “Door bijvoorbeeld onze aanwezigheid op festivals, waar we een aanzienlijk deel van het frisdrankvolume verkopen. We zijn zelfs het meest geliefde frisdrankmerk onder millennials geworden!”
In vijf jaar tijd verdrievoudigd
Een merk bouwen in soft drinks vergt geduld. “In deze categorie duurt het gemiddeld zeven jaar voor het omslagpunt naar groei bereikt wordt; een drank moet echt worden opgenomen in de routine van de consument.” Unilever zag echter vanaf dag één de potentie van ijsthee en is derhalve blijven investeren in het merk Lipton. Dat geduld wordt beloond blijkt inmiddels wel uit de cijfers. Lipton Ice Tea is aanzienlijk gegroeid in de afgelopen jaren en Lipton Green is zelfs verdrievoudigd in de afgelopen vijf jaar. Toch is het hebben van een lange adem niet het enige dat een product als ijsthee groot maakt. “We hebben enorm geïnvesteerd in relevante smaakinnovatie, zoals het Lipton Ice Tea Green-portfolio. Met een frisse verpakking en verschillende sprankelende, niet te zoete smaken, boden we hét antwoord op de teruglopende vraag naar klassieke soft drinks.” Ook op de core producten is de afgelopen jaren echter verbetering losgelaten. Zo bevat Lipton Ice Tea Sparkling sinds vorig jaar 45 procent minder suiker, waardoor het gehele portfolio nu laag in calorieën is. "Zonder te hebben hoeven inleveren op smaak!"
De komende vijfentwintig jaar wil Lipton de beste en lekkerste keuze op ijstheegebied blijven. “We hebben nog nooit zoveel geïnvesteerd in Lipton als dit jaar. Dat zegt iets over ons geloof in het product en de potentie. We zien we nog volop potentie en mogelijkheden met ice tea in Nederland.”
Karel Vandamme
Marketing Director Refreshment Benelux, Unilever