artikel

SvhJ: Jumbo Joure jaagt op titel

Events 1877

SvhJ: Jumbo Joure jaagt op titel

JOURE – ‘Het is natuurlijk mooi, al die lokale titels, maar nu willen we gewoon dé titel.’ Wiebe Zijlstra weet wat het is om met zijn Jumbo in Joure te strijden om de ereplaatsen in supermarktcompetities. Alleen de meest toonaangevende prijs ontbreekt nog, Supermarkt van het Jaar. ‘Ik vind eerlijk gezegd ook dat we het nu echt verdienen.’

Aan de medewerkers zal het volgens de 49-jarige Fries niet liggen. ‘Die hoef ik echt niet te stimuleren, moet ze juist eerder afremmen. Op dit moment heerst de griep, de één heeft nog een roder hoofd dan de ander. Ik moet ze soms naar huis sturen, want zelf melden ze zich niet ziek. Die mentaliteit is er gewoon’, weet de ondernemer. Zijlstra laat vervolgens twee bokalen zien in de moderne kantine van de winkel, de Warme Douche-award 2016 en de Super Service-award. Aan die eerste hangt een mooi verhaal. ‘Een buschauffeur had een medewerker van ons genomineerd voor deze prijs van het tv-programma Radar. Hij kon z’n werk niet doen vanwege acute rugpijn en belde de winkel om te vragen naar paracetamol. Een medewerker bedacht zich geen moment en snelde naar de bus, elders in Joure, om de medicijnen af te leveren. Daar was de chauffeur zo dankbaar voor, dat hij contact zocht met Radar voor een nominatie.’

Service Super-award

De prijs werd uiteindelijk toegewezen aan de medewerker en in navolging daarvan heeft Zijlstra besloten de Service Super-award in het leven te roepen. ‘Voor collega’s die in de winkel net dat beetje extra geven.’ En daarvan heeft hij er genoeg, zegt Zijlstra. ‘Alle afdelingen beoordelen elkaars werk. Niet met het doel om iemand af te branden, maar het beter te doen.’ Zo creëert Zijlstra naar eigen zeggen een gezonde competitiedrang. ‘We hebben hier een bakkerij waar 25 mensen werken. 75 procent van de producten in de bakkerij maakt de groep zelf. Ze waren dan ook zwaar teleurgesteld toen de afdelingsprijs voor beste brood en banket naar een andere winkel ging.’

Klanten betrokken bij assortiment

Het zelf maken van producten, het ambacht, is een andere belangrijke pijler onder het succes. ‘Het vakmanschap waar wij over beschikken, zie je niet in veel supermarkten. We hebben bijvoorbeeld twee slagers die, naast het vlees in de slagerij, ook het assortiment vleeswaren en de producten in het grillconcept maken.’ Klanten worden ook betrokken bij het assortiment. Momenteel loopt er een actie waarbij zij een eigen recept voor hamburgers kunnen aandragen, die daarna mogelijk in het assortiment wordt opgenomen. En er is in de winkel een lokale variant gepresenteerd van Heel Holland Bakt. ‘Inclusief jurering op de winkelvloer’, zegt Zijlstra. ‘Je ziet mensen de mooiste creaties bakken, echt bijzonder. De taarten hebben we na afloop bezorgd bij verzorgingstehuizen.’

Betrokkenheid, ambacht en commercie

Een, op het oog, nadeel voor Zijlstra in de SvhJ-verkiezing is dat de winkel al 6 jaar oud is. ‘Een jurylid was daar ook kritisch over. Het is best lastig om met nieuwere winkels de strijd aan te gaan. En toch staan we in de finale. Dat betekent dat de jury ook de diepte ingaat en zaken als betrokkenheid, ambacht en commercie zwaar laat meewegen. Neemt niet weg dat we volgend jaar de buitenkant gaan schilderen.’

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 20 januari 2018.

Foto's

Reageer op dit artikel