nieuws

Belfraude: tonnen schade rond giftcards

Branche & Bedrijf 2450

Belfraude: tonnen schade rond giftcards

LEIDSCHENDAM – Verschillende supermarkten zijn recent het slachtoffer geworden van belfraude met giftcards. De schade voor de winkels loopt volgens het CBL in de tonnen.

De fraude wordt gepleegd door een tot nog toe niet te traceren man, die belt vanuit het buitenland. ‘De persoon belt de winkel en doet zich voor als iemand van het hoofdkantoor. Hij beweert dat verschillende giftcards, bijvoorbeeld van Apple en Google, uit het assortiment moeten worden gehaald. De medewerker wordt opgedragen eerst de codes door te geven, zodat die kunnen worden geblokkeerd, alvorens de kaarten weg te gooien’, zegt Jules van Well, hoofd veiligheid van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Vervolgens wordt het geld door de crimineel geïncasseerd. ‘Het is in feite een ordinaire babbeltruc. De man weet precies hóé hij het moet zeggen. Hij is heel overtuigend.’

Fraudeur sloeg tientallen keren toe

Volgens Van Well heeft de fraudeur al tientallen keren toegeslagen, waardoor de totale schade voor supermarkten inmiddels in de honderdduizenden euro’s loopt. Jumbo zegt in een reactie bekend te zijn met het fenomeen. ‘Fraude met giftcards speelt al langere tijd in meer of mindere mate, zowel bij ons als bij andere winkelketens. Onze winkels zijn hierover geïnformeerd. Over eventuele schade kan ik niets zeggen’, zegt Jumbo-woordvoerder Jeske Bleeker. Albert Heijn herkent het verhaal ook. ‘Wij hebben de AH-winkels geïnformeerd en maatregelen getroffen om dit probleem tegen te gaan. Wat die maatregelen zijn en wat het schadebedrag is, maken we niet bekend’, zegt Felicity Bijnaar names AH. De belfraude komt ook aan bod in een CBL-video, gelanceerd in het kader van de Week van de Veiligheid (8 tot en met 14 oktober), waarin voor dit soort praktijken wordt gewaarschuwd.

Weinig besef over gevolgen cybercriminaliteit

Dit jaar was cybercriminaliteit bij bedrijven een thema van de Week van de Veiligheid. Volgens Bert van Steeg van Detailhandel Nederland toont onderzoek aan, dat er nog te weinig besef is bij bedrijven voor de gevolgen van cybercriminaliteit. ‘We zien bijvoorbeeld dat criminelen ransomware plaatsen op de website van winkels. Ze eisen vervolgens geld van de winkelier als hij weer over zijn gegevens wil beschikken. Wij adviseren niet te betalen, anders wordt dit in stand gehouden. Toch gebeurt het vaak wel, aangezien de winkelier weer snel over zijn administratie wil beschikken.’

Lees ook: Fraudeur AH-kortingsstickers gepakt

Reageer op dit artikel