artikel

Bonduelle: van groenteconserven naar plantaardige voeding

Branche & Bedrijf 428

Het afgelopen jaar was een goed jaar voor Bonduelle, vertellen commercieel directeur Ilonka Audenaerde en general manager Noord-Europa, Arno van Dongen. Het grootste groentemerk ter wereld ontwikkelde een vooruitstrevende langetermijnvisie en zet deze kracht bij met maar liefst vijftien innovaties. ‘Van groenten uit een blikje naar plantaardige maaltijdoplossingen.’

Bonduelle: van groenteconserven naar plantaardige voeding
Commercieel directeur Ilonka Audenaerde en general manager Europa Arno van Dongen van Bonduelle.

De nieuwe strategie van Bonduelle, wereldwijd, is om dé referentie te zijn in plantaardige voeding en de consument hiermee te helpen een gezonde levensstijl op te bouwen, vertelt Audenaerde. Het groentemerk doet dit door het aanbieden van meer groenten, peulvruchten, zaden en granen, maar ook door plantaardige voeding aantrekkelijker en bereikbaarder te maken voor de consument. Middels variatie en maaltijdoplossingen.

Langetermijnvisie delen met klanten

De afgelopen maanden heeft Bonduelle haar langetermijnvisie volop met haar klanten gedeeld. ‘Want wij kunnen het wel bedenken’, benadrukt de commercieel directeur, ‘maar we moeten het met elkaar goed neerzetten’.

Bonduelle signaleert drie grote trends waarop de visie is gebaseerd, legt ze de ambitie uit. ‘Een zeer sterk groeiende wereldbevolking (1): als we op deze voet doorgaan, hebben we in 2050 drie planeten nodig om de wereldbevolking te voeden. Een belangrijke oplossing voor dit vraagstuk is het verminderen van het eten van vlees.’ De volgende trend die Bonduelle signaleert, sluit hier op aan. ‘Het aantal flexitariërs in Nederland groeit (2); al 67 procent van de bevolking eet bewust minder vlees en vaker plantaardig. Desalniettemin kampt meer dan de helft van de bevolking met overgewicht (3) en adviseert het Voedingscentrum niet voor niets om minder dierlijk en meer plantaardig te gaan eten. De groente- en bonenconsumptie in ons land is veel te laag en in het vergroten hiervan gaan wij een belangrijke rol spelen.’

De groente- en bonenconsumptie in ons land is veel te laag en in het vergroten hiervan gaan wij een belangrijke rol spelen’

Gemak en smaak hand in hand

Bonduelle groeit steeds meer van ‘merk van groenten in een blikje’ naar aanbieder van hoogwaardige plantaardige voeding, vertelt Van Dongen. ‘Gemak gaat hand in hand met smaak’, vinden wij. ‘Een combinatie waar we al sinds jaar en dag garant voor staan. Middels een innovatief stoomproces, dat continu wordt verbeterd, zorgen we voor kleur-, smaak- en structuurbehoud van al onze producten: de bite van Bonduelle.’

Categorie boost met vijftien nieuwe producten

Niet voor niets is de omzet van de categorie groenteconserven een indrukwekkende 200 miljoen, verklaart hij. ‘Met een penetratie van meer dan 90 procent. De consument waardeert de prijs-kwaliteitverhouding van de categorie omdat de groente jaarrond beschikbaar is, op het beste moment wordt geoogst voor de beste smaak en die bite, en omdat het supermakkelijk te bereiden is.’
De komende jaren heeft de categorie zelfs een double digit groeipotentieel op basis van de move naar plantaardige voeding, voorspelt hij. ‘Om die groei van de categorie significant te boosten, komen we met producten die nog beter aansluiten op trends en behoeften en die meegroeien in de beweging van traditioneel naar modern koken. Oftewel: een snellere bereiding en steeds meer voor kleinere huishoudens. Met ons traditionele assortiment en nog eens vijftien nieuwe producten, maken we plantaardig eten nog leuker en lekkerder.’

15 nieuwe producten van Bonduelle

Vijftien nieuwe producten van Bonduelle.

Meer aanbod en inspiratie

Het groentemerk stuurt hier op aan door plantaardig eten eveneens op andere momenten van de dag te stimuleren, vertelt Audenaerde. ‘Tijdens de lunch, bijvoorbeeld. Onze minipacks lenen zich er prima voor om een salade te verrijken. Met drie nieuwe varianten (quinoa, spelt en een mix van granen en zaden) maken we het bereiden van een lekkere lunch nog makkelijker.’

Tevens speelt Bonduelle in op de toenemende mate van flexitarisch en veganistisch eten. ‘Dit doen we met een uitgebreid assortiment (biologische) peulvruchten. Dat is een mooie, vitamine- en vezelrijke, vervanger van vlees.’ In het gesprek met de retailers stuurt Bonduelle dan ook aan op recepten met peulvruchten, vertelt de commercieel directeur. ‘Met elkaar moeten we zorgen voor aanbod én inspiratie.’ Helemáál ideaal zou inspiratie in het schap zijn, filosofeert ze. ‘Omdat consumenten doorgaans nog niet zo goed weten wat voor gerechten ze met peulvruchten kunnen maken. En juíst in het schap kun je die wereld aan mogelijkheden met peulvruchten duidelijk maken.’

Nieuwe maaltijdtoepassingen

Het stimuleren van plantaardig eten vergt meer dan uitsluitend het aanbieden van meer groenten, peulvruchten en zaden, vindt Bonduelle. Daarom komt het groentemerk eveneens met andere toepassingen. ‘Toepassingen die aansluiten bij dat veranderende kookgedrag van de consument’, verduidelijkt Audenaerde. ‘Zoals de nieuwe Bonduelle Bonenpasta en -rijst. Glutenvrij, laag in calorieën en een goede vervanger van zowel vlees als pasta of rijst. In diepvries komen we met Bonduelle Broccoli- en Bloemkool rijst. Eveneens laag in koolhydraten en uiteraard met die tasty bite.’

De nieuwe maaltijdtoepassingen nemen niet alleen heel bewust groenten als startpunt, verduidelijkt ze, maar sluiten tevens aan op de groei van eenpersoonshuishoudens. ‘Inmiddels is 40 procent van de huishoudens in Nederland een single household en dit percentage groeit met 25 procent richting 2050. Daarom zorgen we ook voor geschikte formaten. Onze nieuwe Bonduelle culinaire bonengerechten worden in een eenpersoons stazak aangeboden en lenen zich voor bereiding in de pan en in de magnetron. Uiteraard met dezelfde smaakgarantie.’

‘Met ons traditionele assortiment en nog eens vijftien nieuwe producten, maken we plantaardig eten nog leuker en lekkerder’

Plantaardig bij elkaar

Gezonde, plantaardige en duurzame producten moeten de komende jaren optimaal over de bühne worden gebracht, vindt Bonduelle. En producent en retail samen moeten zorgen voor zichtbaarheid en inspiratie. Audenaerde: ‘Door te laten zien wat je allemaal met groenten en bonen kunt doen en hoe je ze nog leuker en lekkerder kunt maken. Online, met recepten, met info bij het schap…’ Om de missie écht goed neer te kunnen zetten, zou plantaardige voeding centraal moeten staan in de supermarkt, vindt ze. ‘Dat betekent dat het in de winkel bij elkaar zou moeten staan. Zodat de consument op eenvoudige wijze tegen plantaardige voeding aanloopt en er eenvoudig meer van kan innemen. Groenten, bonen, zaden, granen – zowel vers, koelvers als houdbaar – bij elkaar als één grote plantaardige voedingswereld. Dat is het ideaal waar we naartoe werken.’

Genieten van plantaardige voeding

Bonduelle neemt de leiding in de transformatie van groenteconserven naar plantaardige voeding, vat Van Dongen het verhaal samen. ‘Door plantaardig eten aantrekkelijk te maken.’ De retail reageert positief op deze visie, vertelt hij. ‘Zij onderschrijven de trends die wij signaleren en complimenteren ons met de innovaties waarmee we komen. Zowel in kwaliteit als kwantiteit.’ ‘In feite geven we een concrete invulling aan een categoriebrede visie’, vult Audenaerde aan. ‘Met leuke en lekkere producten, die aansluiten op de consumentenvraag, maken we het op een makkelijke manier mogelijk om meer van plantaardige voeding te genieten.’

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Bonduelle

Reageer op dit artikel